In lijn met het landelijke beleid m.b.t. COVID-19 is Eye Filmmuseum gesloten.
Zie het nieuwsbericht met FAQ voor meer informatie.

This is Film! #6: Archival films and VR

Onder het overkoepelende thema van het recyclen, hergebruiken en remixen van (film)fragmenten uit archieven toont de zesde editie van Eye’s jaarlijkse collegereeks This is Film! Film Heritage in Practice een breed scala aan archiefmateriaal dat op een creatieve manier is hergebruikt, variërend van het inkleuren van zwart-witmateriaal uit de Eerste Wereldoorlog tot aan het gebruik van archiefmateriaal in compilaties, documentaires en VR- of VJ-performances.

Elke sessie benadert het thema ‘hergebruik’ op een andere manier en begint met een inleiding door Giovanna Fossati, hoofdconservator bij Eye en hoogleraar Filmerfgoed aan de Universiteit van Amsterdam. Hierna volgt een lezing van of interview en een Q&A met een internationale deskundige en een filmvertoning of een optreden. De voertaal is Engels en de lezingen kunnen als serie of afzonderlijk worden bijgewoond.

Gasten: Oscar Raby (creative director bij VRTOV), Richard Misek (filmmaker en hoofddocent aan de Universiteit van Kent), Charlie Shackleton (filmmaker en filmcriticus)

Vertoning: A Machine for Viewing (VK/AU, 2019, Richard Misek, Charlie Shackleton en Oscar Raby, 360° interactieve VR) en een compilatie van video essays van Richard Misek en Charlie Shackleton

Virtual Reality

De afsluitende sessie van This is Film! onderzoekt het medium virtual reality en hoe het zich verhoudt tot film en filmapparatuur, met speciale aandacht voor de relatie tussen het witte doek en de filmmaker, het publiek en de operateur.

Voor deze sessie heeft Eye Richard Misek, Charlie Shackleton en Oscar Raby uitgenodigd om hun project A Machine for Viewing (2019) te presenteren: een unieke kruising van real-time VR-beleving, live performance en documentaire die onderzoekt hoe we tegenwoordig naar films kijken door de bioscoop en VR – een oude en een nieuwe kijkmachine – met elkaar te vergelijken.

Delen

Eén persoon wordt op het podium van Cinema 2 met een VR-headset ondergedompeld in een virtuele bioscoop. De virtuele beleving wordt geprojecteerd op het grote scherm van de échte bioscoop, onder leiding van de drie makers zelf. Ze zijn alle drie makers van bewegend beeld, maar werken vanuit een verschillende achtergrond.

 Deel één, Charlie Shackleton’s A Frame of the Mind, bestudeert de worsteling van generaties filmmakers om hun films in het vaste kader van het bioscoopscherm te persen. In deze aflevering kun je spelen met het opnieuw inkaderen van films door de hoogte-breedteverhouding van films aan te passen, van Eisenstein’s Battleship Potemkin tot Xavier Dolan’s Mommy.

 Deel twee, A Pillow of Light van Richard Misek, gaat in op de vraag hoe dicht we bij het scherm willen zitten als we naar de bioscoop gaan. Nadat je verschillende perspectiefpunten hebt geprobeerd, mag je plaatsnemen op de eerste rij. Als je het scherm nadert, wordt het beeld geleidelijk aan steeds meer gepixeleerd, waarna het uiteindelijk oplost in licht. Als je nog dichterbij gaat zitten, onderga je de volledige ruimtelijke onderdompeling van VR: je vingers worden je ogen en je hebt rechtstreeks contact met het scherm.

 Deel drie, Manual for a Disassembly of Cinema, van Oscar Raby, neemt je mee naar de projectiecabine en de verschillende visuele technologieën die daarin naast elkaar bestaan: loskomende filmposters, handgeschreven aantekeningen, een Youtube-video die op een monitor wordt afgespeeld, een projector die gevaarlijk oververhit aan het raken is. Uit de behuizing van de projector stroomt licht, waarna projectie, beeld en scherm heel langzaam in elkaar over beginnen te lopen en de beleving wordt teruggebracht tot het belangrijkste onderdeel van het apparaat: jijzelf.

Gesprek en films

In gesprek met Eye’s hoofdconservator Giovanna Fossati zullen de makers hun werk toelichten en een compilatieprogramma van video-essays presenteren, waaronder Frames and Containers (2017, Charlie Shackleton) en In Praise of Blur (2017, Richard Misek en Martine Beugnet), die de grondslag vormen voor twee afleveringen van A Machine for Viewing.

Gasten

Oscar Raby is creative director van VRTOV, de virtual reality-studio in Melbourne die bekend is van Assent, Easter Rising, The Turning Forest en A Thin Black Line. Assent werd door IDFA DocLab één van de beste interactieve documentaires van het afgelopen decennium genoemd.

 Richard Misek is een filmmaker en academicus die werkt met found footage. Hij is de auteur van het boek Chromatic Cinema (2010) en zijn artikelen zijn gepubliceerd in verschillende wetenschappelijke tijdschriften. Hij heeft bij het UK Arts and Humanities Research Council twee projecten geleid over found footage en video-essays. Hij is de regisseur van de lange essayfilm Rohmer in Paris (2013).

 Charlie Shackleton, schrijver en filmmaker, is vooral bekend van de lange essayfilms Beyond Clueless (2014) en Fear Itself (2016). Zijn werk is vertoond op festivals als Sundance, SXSW en Rotterdam, en op platforms als Netflix en de BBX iPlayer. Shackleton is ook criticus en schrijft regelmatig voor The Guardian en Sight & Sound.

Eye Xtended

Eye heeft ook een speciaal programma voor VR genaamd Xtended, waarin installaties worden vertoond van kunstenaars en filmmakers zoals Alejandro G. Iñárritu, Laurie Anderson, Marina Abramović en Tsai Ming-liang.