Onderdeel van Scorsese kiest

Trances (El hal)

Aanstekelijk fly-on-the-wall portret van de invloedrijke Marokkaanse muziekgroep Nass El Ghiwhane, ook wel ‘The Rolling Stones van Marokko’ genoemd. Met hun bedwelmende instrumentatie, complexe ritmes en pacifistische songteksten waren zij een van de invloedrijkste bands van de Marokkaanse tegencultuur.

Een vergeten fly-on-the-wall muziekdocumentaire over onderbelichte muzikale iconen: regisseur Ahmed El Maanouni volgde begin jaren tachtig de muzikanten van Nass el Ghiwane voor, tijdens en na hun concerten in Marokko en richtte zijn camera op een invloedrijke groep van de Marokkaanse tegencultuur.

Nass El Ghiwane combineert bedwelmende instrumentatie met complexe ritmes en galmende, meerstemmige vocalen die een oproep doen tot solidariteit in tijden van onderdrukking. Op het podium bewerkstelligen de muzikanten zo een extatische gemoedstoestand. Buiten het podium spreken en handelen ze alsof Maanouni’s camera er niet eens lijkt te zijn.

Scorsese ontdekte de band tijdens de montage van The King of Comedy op een New Yorks tv-kanaal dat de film elke nacht uitzond; muziek van Nass El Ghiwane wordt door hem gebruikt in The Last Temptation of Christ.

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

De documentaire vormde voor Scorseses een van de voornaamste redenen om te beginnen aan het World Cinema Project. Met dit initiatief zet Scorsese zich in om vergeten of in verval geraakte meesterwerken uit de filmgeschiedenis te restaureren en opnieuw uit te brengen.

De restauratie van de film werd ondersteund door The Film Foundation/World Cinema Project. Restauratie door Cineteca di Bologna / L’Immagine Ritrovata, in samenwerking met The Film Foundation’s World Cinema Project, Ahmed El Maanouni en Izza Genini. Ondersteuning door Armani, Cartier, Qatar Airways en Qatar Museum Authority.