Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z
  • _underscore_
  • _underscore_
  • _underscore_
  • _underscore_
  • _underscore_
  • _underscore_

_underscore_

Het gestolen huurcontract en Stalen knuisten zijn niet meteen titels die je associeert met elektronische muziek. Dat die twee nu samenkomen is het resultaat van een initiatief van Eye, RE:VIVE en The Rest Is Noise om componisten kennis te laten maken met de geschiedenis van de stille film. Lamellen, Nadia Struiwigh en Know VA keken naar materiaal uit de jaren twintig en dertig, knipten hun synthesizers en computers aan en schreven spiksplinternieuwe scores.

Elektronische muzikanten Lamellen (Rimer London en Waterlelyck), Nadia Struiwigh (Denovali Records) en Know VA (Signal Life Records) namen de handschoen op. Ze bekeken Dick Laans vertelling over een voetbalclub in de problemen, zagen opnamen van vakarbeiders aan het werk in de hoogovens en bogen zich over een Bits & Pieces-compilatiefilm, met gemonteerde fragmenten restmateriaal uit het archief van het Filmmuseum.

Lamellen nam ‘nostalgie naar de films van weleer’ tot leidraad voor z’n composities; Nadia Struiwigh en Know VA plaatsten synthesizer-aangedreven Vangelis-sound tegenover de archieffilms.

programma

Het gestolen huurcontract (Dick Laan, NL 1924, 29’, zwart-wit, uit het archief van Beeld en Geluid)
Gedramatiseerde vertelling over de strijd rond de aankoop van een voetbalterrein door de Koninklijke Haarlemse voetbalclub (HFC). Regisseur Dick Laan kreeg zijn grootste bekendheid als kinderboekenschrijver (de ‘Pinkeltje-serie), maar was ook een verwoed (amateur)filmer.

Stalen knuisten (Jo de Haas, NL 1930, 19’ [fragment], zwart-wit, uit het archief van Beeld en Geluid)
Documentaire opnamen van de Hoogovens, Fokker, plaatwerkerijen en de scheepsbouw. Grootsch industrieel verleden herleeft!

Bits & Pieces 274 t/m 284 (Mark-Paul Meyer, NL 1994, 16’, uit het archief van Eye)
Compilatie filmfragmenten van Zwitserse, Franse en Duitse herkomst, uit de jaren 1915 - 1930, geselecteerd en gemonteerd door Eye-curator Mark-Paul Meyer.

RE:VIVE is een initiatief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

partners _underscore_

algemene informatie

openingstijden

kassa:
zo t/m do: 10.00 - 22.00*
vrij & za: 10.00 - 23.00*
*afhankelijk van aanvang laatste voorstelling

tentoonstelling:
dagelijks: 10.00 - 19.00

meer informatie

online prijzen

film online
(let op! bij festivals of speciale voorstellingen kunnen deze prijzen afwijken)

regulier

€10,-

reductie

€8,50

Eye society

€7,50

kind t/m 11 jaar

€7,50

Cineville, NFC, KNF (verkrijgbaar aan balie)

gratis (mogelijk toeslag)

tentoonstelling

regulier 

€10,-

reductie

€8,50

Eye society

€7,50

museumkaart / I Amsterdam / BGL VIP (verkrijgbaar aan de balie)

gratis

kinderen t/m 11 jaar 

gratis

jongeren 12 t/m 18 jaar / CJP / Cineville

€5,- 

combiticket expositie & film (verkrijgbaar aan de balie)

€17,-

bereikbaarheid

Eye ligt direct tegenover station Amsterdam Centraal aan de overkant van het IJ en is gemakkelijk te bereiken met de gratis pont. Ook met de auto is EYE goed bereikbaar.

meer informatie

Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z