Veille d'armes

Dat melodrama meer kan zijn dan een collage van smachtende blikken, hulpeloze gebaren en theatraal aangezet liefdesverdriet, culminerend in de dood of ander ongemak, demonstreert regisseur Jacques de Baroncelli. Het oorlogsdrama Veille d’armes is het geserreerde verhaal van een verboden liefde in militaire kringen, doorsneden met journaalbeelden uit de jaren twintig. Martin de Ruiter (piano) begeleidt met de Italiaanse percussionist Vincenzo Castellana.

De haven van Toulon: de marine is paraat, ieder moment kan een oorlog uitbreken. Jeanne de la Croix, getrouwd met een twintig jaar oudere officier, houdt zich schuil in het de cabine van de jonge luitenant d 'Artelles op wie ze smoorverliefd is. Bij een torpedering verliest d'Artelles het leven en komt Jeannes echtgenoot de la Croix voor de krijgsraad wegens plichtsverzuim. Bij wie ligt Jeannes loyaliteit?

Jacques de Baroncelli (1881-1951) – een van de meest productieve regisseurs uit de geschiedenis van de Franse vroege film – deed iets ongebruikelijks: hij doorsneed het verhaal met actuele beelden van marineschepen in de haven van Toulon en met opnamen van het carnaval. Realisme binnen melodrama: De Baroncelli’s journalistieke achtergrond sprak een woordje mee.

Componist en Cinema Concert-programmeur Martin de Ruiter begeleidt de voorstelling op de piano. Hij wordt bijgestaan door de Italiaanse percussionist Vincenzo Castellana.