Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z

Vietnam-protest

Tracy Metz praat met gasten over de beeldvorming rond de Vietnamoorlog en de protesten daartegen. De Instant Composers Pool viert zijn vijftigste verjaardag en speelt subversieve muziek tijdens deze avond, die een samenwerking is van Eye en het John Adams Institute.

Er is onder andere een compilatie te zien van fragmenten uit Vietnam-oorlogsfilms, waarbij gasten spreken over de representatie van de Vietnamoorlog:

  • Vietnamveteraan Glen Kendall vertelt uit de eerste hand over de Vietnamoorlog en hoe het was om weer thuis te komen.
  • Tracy Metz, journalist en directeur van het John Adams Institute, vertelt hoe de Vietnamoorlog via de televisie de woonkamers binnenkwam.
  • Michael Moore van de Instant Composer Pool denkt hardop over de vraag hoe muziek in verzet kan gaan.
  • Geert Buelens, auteur van 'De jaren zestig. Een cultuurgeschiedenis', gaat in op de internationale filmcultuur aan het einde van de jaren zestig en het Vietnamprotest.

LBJ Santiago Alvarez Cuba 1968
Regisseur Santiago Alvarez was een toegewijde zoon van de revolutie van Castro. In plaats van een documentairemaker noemde hij zichzelf een 'nieuwspamflettist' die zo snel mogelijk wilde reageren op gebeurtenissen. LBJ is een bittere satire over president Johnson, een van de favoriete doelwitten van Alvarez.

De film bestaat uit drie secties, die overeenkomen met de initialen van Johnson. L staat voor Martin Luther King, B voor Bobby Kennedy en J voor Jack Kennedy. Alvarez betrekt Johnson bij alle drie de moorden, waarbij hij zijn presidentschap neerzet als een dieptepunt in de geschiedenis van sociaal-politieke corruptie. Fragmenten uit Hollywood-films en een cartoon van Johnson als all-American cowboy onderstrepen zijn visie.

Na LBJ: fragment uit een interview met Bobby Seale, een van de Chicago 8 die tijdens de Democratische Conventie werden opgepakt wegens demonstraties tegen de Vietnamoorlog.

Black Panthers Agnès Varda Frankrijk 1968
De Franse nouvelle vague-filmmaker Agnès Varda woonde in 1968 met haar man Jacques Demy in de VS. Ze waren teleurgesteld in de politieke impasse na mei '68 en voelden zich net als veel andere Franse kunstenaars en intellectuelen aangetrokken tot de Amerikaanse tegencultuur.

De Black Panther Party belichaamde een nieuwe mix van culturele en politieke rebellie. Varda geniet voelbaar van dansende kinderen en vrouwen die hun afro's opkammen. Het lijkt een feestelijk geheel, maar Varda's voice-over luidt: 'Dit is geen picknick of feest in Oakland. Het is een politieke rally georganiseerd door de Black Panthers - zwarte activisten die zich klaarmaken voor de revolutie.'

algemene informatie

openingstijden

kassa:
zo t/m do: 10.00 - 22.00*
vrij & za: 10.00 - 23.00*
*afhankelijk van aanvang laatste voorstelling

tentoonstelling:
dagelijks: 10.00 - 19.00

meer informatie

online prijzen

film online
(let op! bij festivals of speciale voorstellingen kunnen deze prijzen afwijken)

regulier

€10,-

reductie

€8,50

Eye society

€7,50

kind t/m 11 jaar

€7,50

Cineville, NFC, KNF (verkrijgbaar aan balie)

gratis (mogelijk toeslag)

tentoonstelling

regulier 

€10,-

reductie

€8,50

Eye society

€7,50

museumkaart / I Amsterdam / BGL VIP (verkrijgbaar aan de balie)

gratis

kinderen t/m 11 jaar 

gratis

jongeren 12 t/m 18 jaar / CJP / Cineville

€5,- 

combiticket expositie & film (verkrijgbaar aan de balie)

€16,50

bereikbaarheid

Eye ligt direct tegenover station Amsterdam Centraal aan de overkant van het IJ en is gemakkelijk te bereiken met de gratis pont. Ook met de auto is EYE goed bereikbaar.

meer informatie

Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z