• What Time is it There?
  • What Time is it There?
  • What Time is it There?
  • What Time is it There?
  • What Time is it There?
Bekijk trailer

what_time_is_it_there_2001_trailer

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Onderdeel van Tsai Ming-liang

What Time Is It There?

De jonge horlogeverkoper Hsiao Kang uit Taipei is met z’n gedachten bij een leuk meisje; zij is naar Parijs vertrokken, hij blijft in Taipei voor de begrafenis van z’n vader. Tsai Ming-liangs vijfde speelfilm is een licht absurde, tragikomische bespiegeling over liefde, rouw en de cinema als tijdmachine. Bij Tsai's VR-kunstwerk The Deserted draait Eye alle lange speelfilms van de Taiwanese regisseur.

Om denkbeeldig in Parijs te geraken, zet de eenzame Hsiao Kang alle klokken in Taipei op Parijse tijd en kijkt hij naar François Truffauts debuutfilm, het tot klassieker uitgegroeide Les quatre cent coups (1959).

Brengt hij zijn droommeisje daarmee dichterbij? Die vraag valt nauwelijks te beantwoorden, wel leert Hsiao Kang – gespeeld door Tsai’s vaste acteur Lee Kang-sheng – Parijs kennen uit de film. Met Antoine Doinel, gespeeld door de piepjonge Jean-Pierre Léaud, dwaalt hij een dag lang door de straten van de Franse hoofdstad, even doelloos en verloren als Doinel, Truffauts alter ego.

lichte touch

De tijd en de filmgeschiedenis zijn hulpmiddelen om bij het object van verlangen te komen, dat tegelijkertijd toch onbereikbaar is. Ook de plotselinge dood van de vader markeert het bestaan als tijdreis: Hsiao Kang en zijn moeder voltrekken alle rituelen die nodig zijn om de gestorvene over te laten gaan naar een ander bestaan.

Truffauts talent om zware thema’s met lichte touch te benaderen, lijkt zijn sporen te hebben nagelaten; What Time Is It There? is opmerkelijk lichter van toon dan Tsai’s trilogie Vive l’amour (1994), The River (1997) en The Hole (1998).

grootmeester in eye

Bij de presentatie van The Deserted, Tsai Ming-liang's eerste VR-productie, vertoont het filmmuseum alle lange speelfilms van de Taiwanese grootmeester nog een keer op het grote doek, van Rebels of the Neon God (1992) tot Your Face (2018). Tsai komt ook naar Eye voor een Masterclass bij zijn VR-debuut.