Universeel en specifiek
De Children’s Games laten zien hoe kinderspelen vaak een weerspiegeling zijn van de specifieke samenleving waaruit ze voortkomen, en de gebruiken en ideeën die daar gelden. Om deze reden is Alÿs van mening dat de bestudering van kinderen een grotere rol verdient in culturele studies. In plaats van wezens onderweg naar volwassenheid ziet Alÿs kinderen als autonome mensen, alleen dan jong. Zijn serie Children’s Games benadrukt dat. De films worden dan ook vaak uitgelegd als etnografische kunstwerken, zwevend tussen sociologie en cinema. Maar anders dan in de academische wereld staat film toe te onderzoeken buiten ons hoofd. Door het ervaren van empathie bijvoorbeeld, erkenning of afschuw, kun je veel te weten komen over culturele verschillen. Een voorbeeld is Children’s Game 9 / Saltamontes (Venezuela, 2011), waarin te zien is hoe kinderen de pootjes van krekels trekken en hen vervolgens de lucht ingooien. De ongebalanceerde insecten dwarrelen in een spiraal terug naar beneden. Verschillende kijkers reageren uiteenlopend op dit werk: het wordt wreed of grappig gevonden, troosteloos zo zonder écht speelgoed of gewoon wat baldadig. De reactie verraadt vaak de culturele normen en waarden van de kijker.