Welkom in Eye! We zijn toegankelijk met een geldige QR-code (13+) en geldig ID (14+).

Meer informatie
Sluit

Podcast Op de vijfde rij...

Na de podcast-serie Op de vijfde rij... vanuit Cannes gaat journalist Cesar Majorana verder met het vertellen van mooie en bijzondere filmverhalen uit heden en verleden. De podcast is een samenwerking tussen VPRO Cinema en Eye Filmmuseum.

Podcast Op de vijfde rij... bij Die Hard
Artwork Aafke Bouwman

Abonneer je op de podcast

Cesar Majorana

De titel van de podcast verwijst naar de favoriete rij van Cesar in de bioscoop: op de vijfde rij zit je dicht op de actie, maar je hebt er ook het overzicht om te zien wat er om je heen gebeurt. Op de vijfde rij... gaat dan ook niet over het laatste filmnieuws, maar om (grotendeels) tijdloze verhalen. Beschouwend, onderzoekend en verrassend.

In afleveringen van 20 à 30 minuten vertelt Cesar Majorana een of twee bijzondere filmverhalen, van de ontstaansgeschiedenis van een klassieker en het oeuvre van een maker tot de essentie van een filmfestival. Cesar begint elke aflevering met een vraag en zoekt door middel van interviews, reportages en archieffragmenten naar een antwoord. Zo neemt hij je mee naar de plek waar het gebeurt, zoals eerder het hart van de filmmarkt in Cannes. Jaarlijks maakt hij 3 à 4 keer een reeks van 1 tot 4 afleveringen.

Op de vijfde rij bij Die Hard

Teaser

In een heuse kerstspecial van Op de vijfde rij... mengt Cesar Majorana zich in de discussie rondom actieklassieker Die Hard: is het nou wel of niet een kerstfilm? En waarom is dat eigenlijk belangrijk? Hij praat erover met o.a. een meme-expert, de allergrootste Die Hard-fan op de aarde én een van de scenarioschrijvers van de film.

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen beluisteren.

De ultieme kerstfilm?

Elk jaar beweren talloze mensen dat Die Hard (1988) de beste kerstfilm aller tijden is: ze decoreren hun kerstboom met John McClane kerstballen en voeren online campagne met behulp van memes.

Hebben die mensen gelijk? En wat zegt het over hoe we films ook beleven buiten de stoelen van de bioscoop, wanneer we ze cultureel beleven, met elkaar? In een speciale kerstspecial van Op de vijfde rij... praat Cesar Majorana erover met onder meer een meme-expert, met de allergrootste Die Hard fan op aarde én met een Hollywoodlegende die op de set stond van de film.

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen beluisteren.

Bonusmateriaal: Steven E. de Souza over Die Hard

Voor onze kerstspecial Op de vijfde rij bij Die Hard spraken we uitgebreid met Steven E. de Souza, één van de twee scenarioschrijvers van de actieklassieker uit 1988. En omdat het zo'n rijk en bijzonder gesprek was, hebben we besloten een langere versie van het interview als bonusmateriaal te publiceren. Daarin vertelt hij onder meer over het casten van Bruce Willis en de talloze problemen op de set, die hij onder enorme tijdsdruk moest zien op te lossen.

Heb je de kerstspecial nog niet geluisterd? Doe dat dan voordat je aan deze bonusaflevering begint.

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen beluisteren.

Op de vijfde rij in Cannes

Teaser

In drie afleveringen van twintig minuten neemt Cesar Majorana de luisteraar mee achter de schermen van het grootste en belangrijkste filmfestival op aarde. Voor filmliefhebbers die nog nooit in Cannes zijn geweest, maar wel razend benieuwd zijn hoe het in zijn werk gaat.

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen beluisteren.

Aflevering 1: De eerste editie van een nieuw tijdperk

Het wordt hoe dan ook een vreemd festivaljaar: door corona is het aantal gasten gehalveerd, er zijn talloze beperkingen en de filmwereld verkeert nog altijd in crisis. Maar het is niet de eerste keer dat Cannes de nodige tegenslagen te verwerken krijgt: zo werd de eerste editie geannuleerd vanwege het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en in 1968 werd het festival stilgelegd door stakende filmmakers.

Cesar praat erover met onder andere Mark Cousins, de Schotse documentairemaker die een speciale aflevering van zijn The Story of Film-reeks maakte over de pandemie. Cousins is daarnaast ook in Cannes met zijn documentaire over Jeremy Thomas, de machtige filmproducent die het festival in de afgelopen decennia zag veranderen.

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen beluisteren.

Aflevering 2: De flops van Sean Penn en Lars von Trier

Cannes is het grootste filmfeest op aarde, maar voor filmmakers kan het ook de hel zijn. Een van de meest legendarische flops uit de hoofdcompetitie is The Last Face (2016) van Sean Penn. Het had zomaar het einde van Penns carrière als regisseur kunnen betekenen, maar verrassend genoeg keert hij dit jaar terug met een nieuwe film, wederom in de hoofdcompetitie. Wordt dit een glorieuze comeback, of zal de geschiedenis zich herhalen?

Cesar praat erover met onder andere Eye-programmeur Ronald Simons, die in 2016 aanwezig was bij de allereerste vertoning van The Last Face.

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen beluisteren.

Aflevering 3: Dromen van je eigen speelfilm

Paul Joosse en Sezer Özdemir zijn twee jonge filmmakers die dromen van een grootse carrière, maar nog helemaal onderaan de filmladder staan. Ze gaan naar Cannes met een ambitieus plan: in 2022 moet hun eerste speelfilm er komen. Sezer (Mister Universe Turkije 2018) ging ooit al als model naar het festival, voor Paul wordt het de eerste keer.

Cesar volgt het tweetal gedurende dit avontuur en probeert ze te helpen om op de juiste feestjes te komen en bij de juiste mensen aan te kloppen. Wordt het festival een succes, of verzuipen ze in de chaos?

Hiertegenover staat het verhaal van de jonge Vlaams-Roemeense regisseur Teodora Ana Mihai, die het met haar speelfilmdebuut La Civil direct schopte tot de Un certain regard-sectie. Hoe beleeft zij het festival?

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen beluisteren.
Cesar Majorana bij Die Hard
Cesar Majorana bij Die Hard

Podcast Op de vijfde rij...

Meer over deze podcast vind je in ons online magazine

Lees meer

De makers

De podcast Op de vijfde rij... is een samenwerking tussen VPRO Cinema en Eye Filmmuseum.

Presentator/interviewer

Cesar Majorana

Eindredacteur

Jelle Schot

Techniek en montage

Frithjof Kalf

Redactie Eye Filmmuseum

Ronald Simons en Anna Meijer

Muziek

Julius Jongsma

Artwork

Aafke Bouman

Producer

Joyce Feijen

Opdrachtgever

Tibor Dekker (VPRO Cinema) en Mila Schlingemann en Lisette Ruijtenberg (Eye Filmmuseum)

Een samenwerking van

logo VPRO Cinema
logo Eye Filmmuseum