Skip to content

Short Scores: Beau Zwart

Met Short Scores verkent Eye on Sound op een speelse manier de grenzen van de filmmuziek. Een nieuwe generatie muzikanten en componisten maakt een nieuwe mini-filmscore bij een zelfgekozen kort filmfragment uit de collectie van Eye. Beau Zwart koos voor Venetië, havengezicht met gondels (1898).

Door Thijs Havens17 juni 2022

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen kijken.
Beau Zwart maakte voor Short Scores een nieuwe soundtrack bij Venetië, havengezicht met gondels (1898), een fragment uit de collectie van Eye.

Kun je jezelf kort voorstellen?

Mijn naam is Beau Zwart (1995). Ik ben een Rotterdamse artiest en filmcomponist met focus op elektronische dance muziek, daarbij combineer ik mijn klassieke en jazz achtergrond met muziek technologie. Sinds ik afgestudeerd ben aan de HKU in Muziek en Technologie breng ik muziek uit op vele nationale en internationale labels, waarmee ik optreed met geïmproviseerde live performances. Als filmcomponist werd ik onlangs genomineerd voor de BUMA Music in Motion awards voor de beste originele compositie in lange film met de soundtrack voor de docu Drama Girl (2020). Zowel in mijn autonome en toegepaste werk is mijn doel om de grenzen van genres te overschrijden en complexe muziek toegankelijk te maken.

Waarom heb je voor dit specifieke filmfragment gekozen?

Het tegenstrijdige van de romantische gondels en de mechanische stoomboten spraken mij meteen aan. Door de beelden van het water onder de gedreven roeiers en het stomende stilstaande schip ontstond er gelijk een thema: de verbinding en strijd tussen mens en machine.

Wat heeft je geïnspireerd bij het maken van deze score?

De Italiaanse sfeer van de video inspireerde me om ‘traditionele’ Italiaanse filmmuziek om te zetten in een hedendaags geluid. Denk hier aan Henry Mancini en Piero Piccioni die de apparatuur gebruiken van Kraftwerk en Mica Levi. Het leek me een interessante uitdaging om hiermee de compositietechnieken en instrumentatie van de Italiaanse helden te transformeren naar analoge synthesizers.

Hoe ben je te werk gegaan?

Ik ben begonnen met het componeren van de score van het volledige filmpje op bladmuziek. Deze compositie was gearrangeerd met strijkers en blazers, waarbij ik zoveel mogelijk vast hield aan de Italiaanse sfeer. Deze partijen heb ik gebruikt om mijn synthesizers aan te sturen. De geluiden uit de synthesizers heb ik gecombineerd met echte instrumenten uit een orkest, waardoor het symbolische samenspel tussen de mens en machine hoorbaar werd. Ik miste alleen nog de strijd, deze heb ik in het tweede deel hoorbaar gemaakt door een elektronische stuk gebaseerd op underground dansmuziek. Dit is thematisch een hint naar het heden, omdat de verbinding en strijd tussen mens en machine nog altijd voelbaar zijn in onze tijd.

beeld Short Scores

Alle Short Scores tot nu toe

Elke drie weken voegen we een nieuw van verse muziek voorzien fragment toe aan de collectie Short Scores, die zo steeds groter wordt.

Bekijk alle Short Scores fragmenten