Dinsdag 7 februari sluit Eye om 16:00 wegens een besloten evenement. Onze excuses voor het ongemak.

Sluit
Skip to content

Short Scores: Raphael Vanoli

Met Short Scores verkent Eye on Sound op een speelse manier de grenzen van de filmmuziek. Een nieuwe generatie muzikanten en componisten maakt een nieuwe mini-filmscore bij een zelfgekozen kort filmfragment uit de collectie van Eye. Raphael Vanoli koos voor Boys Bathing - Venice (1898).

Door Thijs Havens18 januari 2023

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen kijken.
Raphael Vanoli maakte voor Short Scores een nieuwe soundtrack bij Boys Bathing - Venice (1898), een fragment uit de collectie van Eye.

Kun je jezelf kort voorstellen?

Ik ben Raphael Vanoli, gitarist en componist. Ik produceer mijn eigen muziek en ga op zoek naar nieuwe klanken en vormen met deels nieuwe speeltechnieken op de elektrische gitaar in combinatie met elektronica. Naast mijn twee hoofdprojecten, mijn soloproject en mijn band KNALPOT waarmee ik platen uitbreng en veel optreed, ben ik met een breed palet aan muziekprojecten actief: van elektronische muziek tot West-Afrikaanse, van jazz tot modern klassiek, pop tot singer-songwriter. Ik schrijf en werk vaak mee bij moderne dans- en theatervoorstellingen en produceer steeds vaker muziek voor film, wat mijn grote liefde is.

Foto © Alexander J. E. Bradley

Waarom heb je voor dit specifieke filmfragment gekozen?

Het is een filmfragment waar eigenlijk weinig gebeurt, behalve dat kids in een kanaal in Venetië badderen en springen. Ik hou van deze eenvoud en dit minimalisme, het geeft ruimte aan de fantasie. De bewegingen, de sfeer, het feit dat deze film ouder dan 100 jaar is en in Venetië is opgenomen gaven mij veel ideeën. Het voelde als een fragment dat heel veel kanten op kan gaan. Ik kreeg er een nostalgisch gevoel bij, want ik woonde zelf op de leeftijd van deze kids bij de Middellandse zee. In de zon in de zee spelen is eindeloze pret en, zoals Albert Camus schreef, het ultieme symbool voor levensvreugde en vrijheid.

Wat heeft je geïnspireerd bij het maken van deze score?

De gelaagdheid en de onvoorspelbare ritmiek van de bewegingen van deze jongens en het spetteren van het water spraken mij heel erg aan. Er zit zo veel leven, humor, pret en toeval in, waardoor ik geïnspireerd werd tot een soundtrack die heel rijk zou kunnen zijn met min of meer random muzikale events, klankkeur, ritmiek... Kortom: muziek met heel veel lagen die verschillende emoties bevatten. Doordat de film ouder dan 100 jaar is en in Venetië gefilmd werd kwamen ook allerlei herinneringen aan de romantiek en zangerigheid van oude Italiaanse muziek naar boven.

Hoe ben je te werk gegaan?

Ik heb me teruggetrokken in een huis en nam een nieuwe setup aan elektronica mee, een combinatie aan apparatuur die ik nooit eerder had gebruikt. Dit omdat ik mijzelf forceer een nieuwe richting in te gaan, anders te denken. Alles is op een Fender Stratocaster ingespeeld, die soms geprepareerd was, en met mijn laptop en geluidskaart opgenomen. Bij bijna iedere spoor probeerde ik het uiteindelijk bij de eerste take te houden, iets wat ik graag doe om de muziek fris te laten klinken. Alle imperfecties of schoonheidsfoutjes heb ik laten staan omdat ik voelde dat er dan een betere match met de oude beeldkwaliteit was en met hoe film toen werd gefilmd. Ik had vier verschillende drafts gemaakt die heel verschillende kanten op gingen. Uiteindelijk bleek deze het sterkst, vanwege de melodie en de contrasterende lagen.

beeld Short Scores

Alle Short Scores tot nu toe

Elke drie weken voegen we een nieuw van verse muziek voorzien fragment toe aan de collectie Short Scores, die zo steeds groter wordt.

Bekijk alle Short Scores fragmenten