Dinsdag 7 februari sluit Eye on 16:00 wegens een besloten evenement. Onze excuses voor het ongemak.

Sluit
Skip to content

Short Scores: Tammo Hesselink

Met Short Scores verkent Eye on Sound op een speelse manier de grenzen van de filmmuziek. Een nieuwe generatie muzikanten en componisten maakt een nieuwe mini-filmscore bij een zelfgekozen kort filmfragment uit de collectie van Eye. Tammo Hesselink koos voor Upside Down Boxers (1899).

Door Thijs Havens29 september 2022

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen kijken.
Tammo Hesselink maakte voor Short Scores een nieuwe soundtrack bij Upside Down Boxers (1899), een fragment uit de collectie van Eye.

Kun je jezelf kort voorstellen?

Ik ben Tammo Hesselink, producer & dj uit Amsterdam. Ik heb voornamelijk clubplaten gemaakt en gereleased op Nous'klaer Audio, maar heb in het verleden voor het RE:VIVE project van Eye een soundtrack geschreven voor de korte film Ballet Mecanique (1924). Hier heb ik geprobeerd een soundtrack te schrijven die zich voornamelijk richt op ritme, in tegenstelling tot het harmonische karakter van veel soundtracks.

Waarom heb je voor dit specifieke filmfragment gekozen?

Ik heb voor dit specifieke filmfragment gekozen omdat dit fragment vrij ritmisch was. Vergelijkbaar aan Ballet Mecanique waar ik eerder een soundtrack voor gemaakt heb, vind ik dit een fijn uitgangspunt voor het maken van soundtracks, omdat de nadruk bij mijn muziek doorgaans meer ligt op ritme dan op melodie en harmonie.

Wat heeft je geïnspireerd bij het maken van deze score?

In deze score wilde ik het ritmische aspect van het fragment uitlichten. Omdat dit fragment niet gesynchroniseerd is met een metronoom, voelde het voor mij van belang om hier percussieve loops van verschillende maatsoorten te verwerken, zodat er meerdere ritmes in de muziek zijn waar het oog de beelden aan kan koppelen. Omdat het fragment vrij kort is, met een hectische sfeer, heb ik vooral gekeken naar snelle polyritmische percussieve muziek.

Hoe ben je te werk gegaan?

Ik ben begonnen met zoeken naar verschillende geluidsbronnen die ik naar percussie heb kunnen vervormen. Ik heb een voorkeur voor geluiden die kunnen worden ingezet als percussie, maar niet per se van een bestaand percussie-instrument of drums afkomstig zijn, om zo een niet te voor de hand liggend percussiegeluid te kunnen creëren. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op samples waar verschillende dingen gedaan worden met zowel metaal als plastic, die ik heb ingekort om een meer percussief geluid te vormen. Met deze geluidsbronnen heb ik verschillende ritmes gemaakt, waarbij ik gekeken heb welke ritmes het beste leken te synchroniseren met de losse stukken van het fragment. Zo heb ik uiteindelijk besloten om te beginnen met een specifiek ritme en daar later geleidelijk de andere ritmes aan toe te voegen. Hierna heb ik op rustigere momenten van het fragment stiltes in de ritmes toegevoegd en een atmosfeer gemaakt die de ritmes en het fragment versterkt.

beeld Short Scores

Alle Short Scores tot nu toe

Elke drie weken voegen we een nieuw van verse muziek voorzien fragment toe aan de collectie Short Scores, die zo steeds groter wordt.

Bekijk alle Short Scores fragmenten