Kun je jezelf kort voorstellen?
Ik ben Tessa Rose Jackson, ik breng kunst en muziek uit onder de naam Someone en werk ook als film- en theatercomponist.
Met Short Scores verkent Eye on Sound op een speelse manier de grenzen van de filmmuziek. Een nieuwe generatie muzikanten en componisten maakt een nieuwe mini-filmscore bij een zelfgekozen kort filmfragment uit de collectie van Eye. Tessa Rose Jackson koos voor Gordon Highlanders Returning to Camp (1897).
Door Thijs Havens09 februari 2023
Ik ben Tessa Rose Jackson, ik breng kunst en muziek uit onder de naam Someone en werk ook als film- en theatercomponist.
Ik vond het een leuke uitdaging om de spanning die in zo'n opmars zit – en die zonder geluid een beetje verloren gaat – weer in de film te krijgen. Ook herkende ik in de militaire, gecoördineerde bewegingen een choreografie, dat vond ik ook een interessant element om te benadrukken.
Ik houd enorm van veel verschillende stijlen. Marc Mothersbaugh van veel van de Wes Anderson films is een grote held van mij, maar Cristobal Tapia de Veer – met z'n vervreemdende, vaak bijna verontrustende muziek – was bij deze de grootste inspiratie.
Eigenlijk begon ik vanuit een soort Wes Anderson's Moonrise Kingdom-gevoel, met een diepe trommel op elke tel en een soort vocale 'chant'. Maar dat voelde toch te lullig. Het werd al snel duidelijk dat het een wat epischere kant op moest gaan, dus ik dubbelde de akoestische tom met elektronische drumsamples, haalde de vocalen weg en gaf alle sounds een beetje een vervormd randje. Ik ging toen werken vanuit de klank van de doedelzak die je in beeld ziet. Die spelen altijd een heel aanwezige liggende basnoot terwijl daarboven de harmonie kan bewegen. Die klank wilde ik een moderne draai geven, dus heb ik zo'n soortgelijke partij gemaakt en die op een synth ingespeeld en in plaats van een liggende partij, deze laten pulseren. Ik koos een paar momenten in de film waarbij ik een kantelpunt voelde, bij het aankomen van de grote baas en dan weer op het moment dat de troepen weer gaan lopen. Daar omheen bouwde ik stops en weer een opbouw, om ook in zo'n kort fragment een verhaal te vertellen door middel van dynamiek.
Elke drie weken voegen we een nieuw van verse muziek voorzien fragment toe aan de collectie Short Scores, die zo steeds groter wordt.