Eye Filmmuseum is toegankelijk met een geldige QR-code in de CoronaCheck-app of uitgeprint (13+) en geldig ID (14+).

Per 28 november is Eye iedere dag open tot 17:00, en geldt de 1,5-meterregel en mondkapjesplicht ook binnen.

Meer informatie
Sluit
campagnebeeld Cinema Remake – Art & Film

Tentoonstelling, films, talks & events

Cinema Remake

Art & Film

23 maart — 1 juni 2014

tentoonstellingsinterieur Cinema Remake – Art & Film (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut

Cinema Remake laat zien hoe het fenomeen ‘remake’ zowel binnen de cinema als in het grensgebied van film en beeldende kunst tot bijzondere resultaten heeft geleid.

De tentoonstelling Cinema Remake – Art & Film in Eye toonde van 23 maart tot en met 1 juni 2014 het werk van filmmakers en kunstenaars die bestaande films als uitgangspunt nemen om iets radicaal nieuws te creëren.

tentoonstellingsinterieur Cinema Remake – Art & Film (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut

In vervolg op de succesvolle openingstentoonstelling van Eye, Found Footage – Cinema Exposed, waarin het gebruik van bestaand bewegend beeld door filmers en beeldend kunstenaars centraal stond, bracht Eye de tentoonstelling Cinema Remake – Art & Film.

Bekijk de tentoonstellingstrailer:

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen kijken.
campagnebeeld Cinema Remake – Art & Film

Iets radicaal nieuws

De remake is een bekend en veel voorkomend fenomeen in de wereld van de cinema. Met name in Hollywood wordt vaak teruggegrepen op bestaande films die in hun eigen tijd of land van herkomst spraakmakend waren of veel geld opbrachten. Naast populariteit en winstgevendheid zijn er ook artistiek inhoudelijke overwegingen om bestaande films opnieuw te maken en ze als uitgangspunt te gebruiken om iets radicaal nieuws te creëren. De tentoonstelling Cinema Remake liet zien hoe de remake zowel binnen de cinema als in het grensgebied van de film en de beeldende kunst tot bijzondere resultaten heeft geleid.

tentoonstellingsinterieur Cinema Remake – Art & Film (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut
tentoonstellingsinterieur Cinema Remake – Art & Film (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut

Kunst & film

Veel kunstenaars en filmmakers grijpen bestaande, vaak iconische films aan om de filmtaal te ontrafelen, om de toeschouwer bewust te maken van de codes en ongeschreven wetten van film, en om er hun eigen verhaal mee te vertellen. Een mooi voorbeeld hiervan is het werk Recalling Frames uit 2010 van David Maljković waarin hij de beroemde film van Orson Welles’ The Trial (1962) (gebaseerd op Kafka’s Het proces (1925)) als uitgangspunt neemt om tot een geheel eigen en nieuwe installatie te komen. Maljković gebruikt stills uit de film in combinatie met recente foto’s van het modernistische gebouw in Zagreb waar gedeelten van de film oorspronkelijk zijn opgenomen, naast een 16mm-projectie en de soundtrack van de film.

Een ander voorbeeld is een werk van de New Yorkse kunstenaar Cory Arcangel waarin hij de film Colors (1988) van Dennis Hopper hermaakt tot een fascinerend, abstract kleurenspel. Cinema Remake liet in een aantal film-, foto-, dia- en video-installaties zien hoe cinema steeds weer als uitgangspunt dient om nieuwe en betekenisvolle kunstwerken te creëren.

tentoonstellingsinterieur Cinema Remake – Art & Film (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut
poster Cinema Remake – Art & Film

Films, talks & meer

In de filmzalen werden speelfilms vertoond waarbij het bronmateriaal is gekneed tot een geheel op zichzelf staand filmwerk, die een vergelijking met hun origineel glansrijk doorstaat. Zoals A Fistful of Dollars (1964) van Sergio Leone, die daarmee op basis van Yojimbo (1961) van Akira Kurosawa de spaghettiwestern lanceerde.


Daarnaast was er in het programma plaats voor de films die in de expositie door de kunstenaars zijn gereconstrueerd en van nieuwe betekenis zijn voorzien, zoals Colors (1988) van Dennis Hopper en The Trial (1962) van Orson Welles.

Het Cinema Concert op 25 mei stond in het teken van een van de meest geremakete films aller tijden: Phantom of the Opera uit 1925. Ook de edities van de maandelijkse serie Cinema Egzotik met Martin Koolhoven en Ronald Simons stonden in het teken van de remake, met op 21 maart een double bill van de western High Noon (1952) en diens sciencefiction-remake Outland (1981). Op 16 mei gaven Koolhoven en Simons overtuigend bewijs waarom Lost Highway (1997) van David Lynch als een remake van crimeklassieker Kiss Me Deadly (1955) van Robert Aldrich moet worden gezien. Ook de meer letterlijke remake kreeg een podium: de avond van 10 mei stond in het teken van een van de beroemdste remakes met de double bill van Scarface (1932 en 1983).

credits

Director of Exhibitions / curator

Jaap Guldemond

Associate curator

Marente Bloemheuvel

Projectmanagers

Sanne Baar, Claartje Opdam

Grafische vormgeving

Joseph Plateau

Technische productie

Indyvideo

Installatie

Landstra & De Vries

Op zoek naar eerdere tentoonstellingen?

Bekijk het archief via de link.

Lees meer

Steun Eye. Word lid van de Eye Society.