Eye Filmmuseum tijdelijk gesloten

Als gevolg van de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus is Eye Filmmuseum tijdelijk gesloten. Terras Eye Bar Restaurant en Eye Shop zijn wél geopend.

Lees meer
Sluit
campagnebeeld Sweet & Sour: De films van Billy Wilder (still uit The Seven Year Itch (Billy Wilder, US 1955))
still uit The Seven Year Itch (Billy Wilder, US 1955)

Films, talks & events

Sweet & Sour: De films van Billy Wilder

5 juli 2018 — 5 september 2018

still uit Double Indemnity (Billy Wilder, US 1944)
still uit Double Indemnity (Billy Wilder, US 1944)

Eye presenteert 5 juli t/m 5 september 2018 een uitgebreid programma rond zijn films, voor het grootste deel komedies met een donker randje.

De legendarische scenarioschrijver en Hollywoodregisseur Billy Wilder was een briljant woordkunstenaar. Zijn Oscar-winnende klassiekers zitten vol aanstekelijke, cynische humor: onwaarschijnlijk grappig, gewaagd en scherpzinnig.

still uit Ninotchka (Billy Wilder, US 1939)
still uit Ninotchka (Billy Wilder, US 1939)
still uit The Lost Weekend (Billy Wilder, US 1945)
still uit The Lost Weekend (Billy Wilder, US 1945)

‘I’m a writer, but then nobody’s perfect’, luidt Billy Wilders grafschrift, een verwijzing naar een van de bekendste oneliners uit de filmgeschiedenis. Grappig tot in de dood. Billy Wilder was een van de grote Hollywoodregisseurs van de twintigste eeuw maar zag zichzelf in de eerste plaats als schrijver. In zijn films combineerde hij op weergaloze wijze lichtvoetige humor en een cynische visie op het leven. I.A.L. Diamond, een van Wilders vaste schrijfpartners, omschreef zijn films ooit als een combinatie van ‘sweet and sour’.

Wilder won Oscars voor The Lost Weekend (1945), Sunset Boulevard en The Apartment (1960). Hij was ook de man die sterren zou maken van Audrey Hepburn, Marilyn Monroe en – zijn alter ego – Jack Lemmon.

still uit The Apartment (Billy Wilder, US 1960)
still uit The Apartment (Billy Wilder, US 1960)

Bekijk de programmatrailer:

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen kijken.
campagnebeeld Sweet & Sour: De films van Billy Wilder
still uit Witness for the Prosecution (Billy Wilder, US 1957)
still uit Witness for the Prosecution (Billy Wilder, US 1957)

“...knetterende dialogen en oneliners. Nog zo'n sterk punt van Wilder. Omdat zijn films zo vol vaart worden verteld, vol schwung, ogen ze nog steeds heel modern...”

Trouw

still uit Sunset Boulevard (Billy Wilder, US 1950)
still uit Sunset Boulevard (Billy Wilder, US 1950)

Veeg uit de pan voor Hollywood

Billy Wilder zocht in zijn films voortdurende de grenzen van de censuur op en ging controverse niet uit de weg. Double Indemnity (1944) zou de eerste film worden waarin het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van een moordenaar. Wilder gaf Hollywood een veeg uit de pan in Sunset Boulevard en kwam weg met travestie in Some Like It Hot. In Ace in the Hole (1951) nagelde hij de sensatiepers aan de schandpaal.

Unicum

Billy Wilder (1906–2002) groeide als Joods jongetje op in Wenen, vertrok als aanstormend journalist naar Berlijn waar hij zijn eerste stappen op filmgebied zette en vluchtte na de machtsovername van Hitler in 1933 naar Amerika. In Hollywood vond hij werk als scenarioschrijver, onder meer voor Ernst Lubitsch en Howard Hawks. Vanaf 1942 zou hij zelf films regisseren, waarvoor hij altijd zelf de scenario’s schreef, een unicum in Hollywood. Tot zijn coscenaristen behoorden Charles Brackett (veertien films) en I.A.L. Diamond (twaalf films). Naast zijn weergaloze humor bracht Wilder een Europese gevoeligheid met zich mee die Hollywood voor altijd zou veranderen.

still uit Menschen am Sontag (Robert Siodmak & Edgar Ulmer, DE 1929)
still uit Menschen am Sontag (Robert Siodmak & Edgar Ulmer, DE 1929)

“..een rasverteller...Billy Wilder liet een unieke filmwereld achter...”

NRC Handelsblad

Programmabrochure

Lees meer over Sweet & Sour: De films van Billy Wilder

Steun Eye. Word lid van de Eye Society.