Eye Filmmuseum tijdelijk gesloten

Als gevolg van de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus is Eye Filmmuseum tijdelijk gesloten. Terras Eye Bar Restaurant en Eye Shop zijn wél geopend.

Lees meer
Sluit
campagnebeeld Eye on Sound: Tales of the Future (beeld uit Under the Skin (Jonathan Glazer, GB 2013))
beeld uit Under the Skin (Jonathan Glazer, GB 2013)

Films, talks & events

Tales of the Future

31 augustus 2019 — 1 november 2019

still uit Escape from New York (John Carpenter, US 1981)
still uit Escape from New York (John Carpenter, US 1981)

Eye vroeg hedendaagse musici en componisten om met die erfenis aan de haal te gaan.

Met Eye on Sound: Tales of the Future laat Eye de invloed van de synthesizer op filmmuziek en sounddesign horen. Tales of the Future verhaalt hoe de synthesizer uitgroeide tot onmisbaar instrument in de filmmuziek.

still uit Scarface (Brian De Palma, US 1983)
still uit Scarface (Brian De Palma, US 1983)
still uit Drive (Nicholas Windig Refn, US 2011)
still uit Drive (Nicholas Windig Refn, US 2011)

Hedendaagse musici en componisten gaan met de erfenis aan de haal, in opdracht van Eye. Zo treedt Palmbomen II (live) op bij twee afleveringen van de legendarische tv-serie Miami Vice (1984-1989). Palmbomen II is sterk beïnvloed is door jaren tachtig-synthesizermuziek. Electro-artiest Torus vertolkt live zijn score voor Andrej Tarkovski’s klassieker Stalker (1979). Use Knife, alias Stef Heeren en Kwinten Mordijck, begeleiden live La coquille et le clergyman, in een samenwerking met ADE.

still uit Stalker (Andrej Tarkovski, SU 1979)
still uit Stalker (Andrej Tarkovski, SU 1979)
still uit Forbidden Planet (Fred M Wilcox, US 1956)
still uit Forbidden Planet (Fred M Wilcox, US 1956)

Elektronische klanken waren eerst vooral te horen bij populaire sciencefictionfilms uit de fifties (Forbidden Planet). Dat de synthesizer ook kon bijdragen aan sfeer en betekenis van klassieke meesterwerken bleek uit de scores voor Tarkovski’s Solaris en Stanley Kubricks A Clockwork Orange. En niet voor niets dient Vangelis’ score voor Blade Runner nog steeds als inspiratiebron voor electromuzikanten.

Op het programma staan onder andere Forbidden Planet (1956), de eerste film met een volledig elektronische filmscore, Miami Vice (1984) met een optreden van Palmbomen II, Escape from New York (1981) en De lift (1983), met een cult-synthesizerscore van Dick Maas zelf. Thijs Havens en Martin de Ruiter spelen een nieuwe score met veelal synthesizers bij de stillefilmklassieker Zemlja (1930).


Electro-artiest Torus vertolkt live zijn score voor Andrej Tarkovski’s klassieker Stalker (1979). Het Belgische Use Knife geven live een electro-twist aan de hallucinerende stille-filmklassieker La coquille et le clergyman (1927). Verder zijn te zien Under the Skin (2013), Drive (2011), Scarface (1983) en The Social Network (2010).

still uit Under the Skin (Jonathan Glazer, GB 2013)
still uit Under the Skin (Jonathan Glazer, GB 2013)

Programme brochure

Read more on Tales of the Future

Steun Eye. Word lid van de Eye Society.