Skip to content
NLEN
This Is Film 2021 6 Archival Films and VR

#6: Archival films and VR

Bekijk trailer

This is Film! Film heritage in practice

De afsluitende sessie van This is Film! Film Heritage in Practice onderzoekt het medium virtual reality en hoe het zich verhoudt tot film en filmapparatuur. Richard Misek, Charlie Shackleton en Oscar Raby vertellen over hun VR project A Machine for Viewing (2019).

poster This is Film! Film Heritage in Practice 2021

Lezing

In deze sessie vertellen Richard Misek, Charlie Shackleton en Oscar Raby over hun project A Machine for Viewing (2019): een unieke kruising van real-time VR-beleving, live performance en documentaire die onderzoekt hoe we tegenwoordig naar films kijken door de bioscoop en VR – een oude en een nieuwe kijkmachine – met elkaar te vergelijken.

Inleiding door Giovanna Fossati (Hoofdconservator Eye en Professor Filmerfgoed aan de Universiteit van Amsterdam). Q&A in samenwerking met de Masterstudenten van het vak This is Film! aan de Universiteit van Amsterdam.

A Machine for Viewing

Deel één, Charlie Shackleton’s A Frame of the Mind, bestudeert de worsteling van generaties filmmakers om hun films in het vaste kader van het bioscoopscherm te persen. In deze aflevering kun je spelen met het opnieuw inkaderen van films door de hoogte-breedteverhouding van films aan te passen, van Eisenstein’s Battleship Potemkin tot Xavier Dolan’s Mommy.

Deel twee, A Pillow of Light van Richard Misek, gaat in op de vraag hoe dicht we bij het scherm willen zitten als we naar de bioscoop gaan. Nadat je verschillende perspectiefpunten hebt geprobeerd, mag je plaatsnemen op de eerste rij. Als je het scherm nadert, wordt het beeld geleidelijk aan steeds meer gepixeleerd, waarna het uiteindelijk oplost in licht. Als je nog dichterbij gaat zitten, onderga je de volledige ruimtelijke onderdompeling van VR: je vingers worden je ogen en je hebt rechtstreeks contact met het scherm.

Deel drie, Manual for a Disassembly of Cinema van Oscar Raby, neemt je mee naar de projectiecabine en de verschillende visuele technologieën die daarin naast elkaar bestaan: loskomende filmposters, handgeschreven aantekeningen, een Youtube-video die op een monitor wordt afgespeeld, een projector die gevaarlijk oververhit aan het raken is. Uit de behuizing van de projector stroomt licht, waarna projectie, beeld en scherm heel langzaam in elkaar over beginnen te lopen en de beleving wordt teruggebracht tot het belangrijkste onderdeel van het apparaat: jijzelf.

Gasten

Oscar Raby is creative director van VRTOV, de virtual reality-studio in Melbourne die bekend is van Assent, Easter Rising, The Turning Forest en A Thin Black Line. Assent werd door IDFA DocLab één van de beste interactieve documentaires van het afgelopen decennium genoemd.

Richard Misek is een filmmaker en academicus die werkt met found footage. Hij is de auteur van het boek Chromatic Cinema (2010) en zijn artikelen zijn gepubliceerd in verschillende wetenschappelijke tijdschriften. Hij heeft bij het UK Arts and Humanities Research Council twee projecten geleid over found footage en video-essays. Hij is de regisseur van de lange essayfilm Rohmer in Paris (2013).

Charlie Shackleton, schrijver en filmmaker, is vooral bekend van de lange essayfilms Beyond Clueless (2014) en Fear Itself (2016). Zijn werk is vertoond op festivals als Sundance, SXSW en Rotterdam, en op platforms als Netflix en de BBX iPlayer. Shackleton is ook criticus en schrijft regelmatig voor The Guardian en Sight & Sound.

Eye Xtended

Eye heeft ook een speciaal programma voor VR genaamd Xtended, waarin installaties worden vertoond van kunstenaars en filmmakers zoals Alejandro G. Iñárritu, Laurie Anderson, Marina Abramović en Tsai Ming-liang.

Dit is onderdeel van

Details

Persons under 12 years must be accompanied by an adult

Lengte

125 min.

Voertaal

Engels

Originele titel

#6: Archival films and VR

Onderdeel van

This is Film! 2021

This is Film! Film Heritage in Practice is een openbare collegereeks met gastsprekers over bijzondere projecten op het gebied van filmrestauratie en filmerfgoed. Onder het overkoepelende thema van het recyclen, hergebruiken en remixen van films uit archieven (of fragmenten daaruit) toont de serie een breed scala aan archiefmateriaal dat op een creatieve manier is hergebruikt.

De videoregistraties van de lezingen vind je onderaan deze pagina.

Lees meer
campagnebeeld This is Film! Film Heritage in Practice 2021

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen kijken.

Steun Eye. Wordt lid van de Eye Society.