Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
NLEN
Eye Filmmuseum

voor alle dagen

in alle talen

still uit Ascenseur pour l'echafaud (Louis Malle, FR 1958)

Ascenseur pour l'échafaud

Louis Malle / FR, 1958 / 88 min.

De gestopte trompet van Miles Davis, het onaangedane gezicht van Jeanne Moreau: als jazz en film noir samenvallen is het in Ascenseur pour l’échafaud. Davis gaf Louis Malle een iconische soundtrack, Malle hielp Miles op weg naar een volgende fase.

poster Ascenseur pour l'echafaud (Louis Malle, FR 1958)

Jeanne Moreau vertolkt de rol van Florence, de maîtresse van de gedesillusioneerde oorlogsveteraan Julien. Hij werkt in het bedrijf van Florences echtgenoot, een wapenhandelaar. Het leven van de hoofdpersonen raakt in een stroomversnelling wanneer Julien, opgejut door Florence, zijn baas met een revolverschot doodt.

Ascenseur pour l’échafaud, film noir en nouvelle vague ineen, markeerde een breuk met de Franse filmtraditie van de jaren vijftig. Moreau's onopgesmukte voorkomen, de opnamen met lichtgevoelige film in de nachtelijke straten van Parijs en de soundtrack (jazz was nog nauwelijks in speelfilms gebruikt) stonden haaks op de verzorgde esthetiek van de Franse studioproducties.

Nieuwe wegen voor Miles

Het was chansonnière Juliette Gréco die Miles Davis voorstelde aan regisseur Louis Malle, in Club Saint-Germain, de existentialisten-hang-out. Malle nodigde Davis uit om met zijn groep (met Kenny Clarke op drums) live te improviseren bij de projectie van filmfragmenten, en de rest is… geschiedenis, zoals de jazz- en filmhistorici zeggen.

Over het (pure) improvisatiegehalte van tracks als ‘So What’, ‘Florence sur les Champs-Élysées’, ‘Sur l’autoroute’ en ‘Dîner au motel’ is onder kenners wel twijfel geweest. Het is niet erg geloofwaardig dat Miles en zijn band zonder enig plan vertrokken. De melancholisch-mysterieuze, langgerekte trompetklanken, tempowisselingen en sfeercontrasten waren het resultaat van improvisaties op thema’s die de musici al in de vingers hadden.

Wat wel waarschijnlijk is: de improvisaties voor Ascenseur… brachten Miles een nieuwe vrijheid en vormden het ‘schetsboek’ voor latere modale jazz-LP’s als ‘Milestones’ en ‘Kind of Blue’.

Dit is onderdeel van

Details

Regisseur

Louis Malle

Productiejaar

1958

Productieland(en)

FR

Originele titel

Ascenseur pour l'échafaud

Lengte

88 min.

Taal

Frans

Drager

35mm

Onderdeel van

All That Jazz

All That Jazz: een wervelend programma over jazz en film, met klassiekers, live performances en aandacht voor bijzondere avant-garde- en activistische filmmakers met een passie voor jazz. Van Miles Davis tot Vincent de Boer, van Sun Ra tot Ornette Coleman.

Lees meer
still uit Big Ben: Ben Webster in Europe (Johan van der Keuken, NL 1967)
still uit Ascenseur pour l'echafaud (Louis Malle, FR 1958)
still uit Ascenseur pour l'echafaud (Louis Malle, FR 1958)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.