NLEN
Eye Filmmuseum

voor alle dagen

in alle talen

campagnebeeld CARNE y ARENA (Virtually Present, Physically Invisible) (Alejandro González Iñárritu, US 2017)

CARNE y ARENA (Virtually Present, Physically Invisible)

Bekijk trailer

Alejandro González Iñárritu / , 2017

Ervaar de grensverleggende, Oscarwinnende virtual reality-installatie CARNE y ARENA van Alejandro González Iñárritu. Het werk transformeert op indringende wijze de bezoeker tot vluchteling.

poster CARNE y ARENA (Virtually Present, Physically Invisible) (Alejandro González Iñárritu, US 2017)

Tijdens een vlucht door de woestijn opgepakt worden door een Amerikaanse grenspatrouille: de bezoeker, die tegelijkertijd toeschouwer en deelnemer is, ervaart in het confronterende CARNE y ARENA op indringende wijze de rauwe werkelijkheid van de Mexicaanse vluchteling.

Alejandro González Iñárritu baseerde zijn virtual reality-drama op gesprekken met migranten uit Mexico en Midden-Amerika.

'Tijdens de afgelopen vier jaar groeide het project in mijn gedachten. Ik had het voorrecht om veel vluchtelingen uit Mexico en Centraal Amerika te spreken. Hun levensverhalen grepen mij aan en bleven me bij, en zodoende nodigde ik sommige van hen om met mij samen te werken aan dit project.' Iñarritu vervolgt: 'mijn doel was te experimenteren met VR technologie om zo te onderzoeken wat het betekent mens te zijn buiten het kader van het filmframe. In een frame worden de dingen alleen maar waargenomen. In deze installatie krijgt de bezoeker de gelegenheid in de huid te kruipen van de immigranten. In hun voetsporen te lopen en te voelen hoe het daadwerkelijk is om te vluchten.'

Volgens Iñárritu verlangt VR een heel nieuwe taal. Niet voor niets won het vernieuwende CARNE y ARENA de Special Academy Award voor storytelling. De Oscar-organisatie noemde het project bijzonder emotioneel en fysiek meeslepend. ‘Het is een creatieve doorbraak in het zich nog ontwikkelende gebied van virtual reality.’

Emmanuel Lubezki, Iñárritu’s vaste cameraman - met drie Oscars op zijn naam - speelde samen met ILMxLAB en producent Mary Parent een cruciale rol in de verwezenlijking van deze VR-installatie.

Films, talks en events


Ter gelegenheid van CARNE y ARENA programmeert Eye een uitgebreid programma met films, talks en events over grenzen en migratie. Hiervoor wordt onder meer geput uit de collectie van het filmmuseum.

CARNE y ARENA (Virtually present, Physically Invisible)
is geproduceerd en gefinancierd door Legendary Entertainment, Fondazione Prada en Emmerson Collective.

Dit is onderdeel van

Details

Regisseur

Alejandro González Iñárritu

Productiejaar

2017

Onderdeel van

Xtended

Virtual Reality-producties vormen een steeds belangrijker deel van de filmervaring, reden voor Eye om er aandacht aan te besteden in het nieuwe programma Xtended. Hierin is de blik niet gericht op het oppervlak van het filmdoek maar beweeg je je virtueel driedimensionaal door een ontworpen ruimte die je aan alle kanten omringt en onderdompelt.

Lees meer
Xtended: Venice VR Expanded in Eye © Tibor Dieters

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen kijken.

achter de schermen CARNE y ARENA (Virtually Present, Physically Invisible) (Alejandro González Iñárritu, US 2017) © Cachi Ramirez
achter de schermen CARNE y ARENA (Virtually Present, Physically Invisible) (Alejandro González Iñárritu, US 2017) © Cachi Ramirez

In samenwerking met

logo Casco Amsterdam
logo de Fenix Rotterdam

Mede mogelijk gemaakt door

logo BeamSystems
logo IndyVideo
logo Meyer Sound
logo Eizo

Steun Eye en zie meer. Word member van de Eye Society.