NLEN
Eye Filmmuseum

voor alle dagen

in alle talen

Dope

Dope

Dope

Rick Famuyiwa / US, 2015 / 103 min.

Flitsende coming of age-comedy over computergeek Malcolm, die toegang hoopt te krijgen tot topuniversiteit Harvard, boegbeeld van de witte Ivy League. Maar dan moet hij zich wel zien te bevrijden uit de klauwen van drugsdealer Dom. Regisseur Rick Famuyiwa leverde een waardige, inofficiële opvolger van Boyz n the Hood af, met humor en tal van verwijzingen naar de old-skool hiphop van de jaren negentig.

Poster dope

Malcolm woont met zijn moeder, een hardwerkende buschauffeur, in het door drugs en geweld geplaagde Inglewood, Los Angeles, ook wel “The Bottoms” genoemd. In highschool haalt Malcolm de hoogste cijfers, wat niet bepaald bijdraagt tot zijn populariteit – hij is de archetypische computer geek.

draaikolk

Iedere dag lopen Malcolm en zijn vrienden door de wijk en proberen ze dealers te ontwijken. As de kleine dealer Dom een onverwacht zwak voor Malcolm opvat en hem met z”n vrienden Jib en Diggy uitnodigt voor z”n verjaardagspartijtje, belandt Malcolm in een draaikolk van onverwachte gebeurtenissen. Wat doe die rugzak met drugs daar? En die revolver? En waarom moet hij opeens allerlei gevaarlijke klusjes opknappen?

Dope is comedy, coming-of-age-vertelling en eerbetoon aan de rapcultuur van de jaren negentig. Malcolm loopt op vintage Air Jordans en draait alles uit de volgens hem “gouden periode” van de hiphop, zo tussen 1988 en 2000.

issues

Regisseur Famuyiwa neemt graag een loopje met stereotypes – in beeld komen de oudere hippiehacker en de witte college kid die Zwart en cool wil zijn – maar maakt zijn film ook tot commentaar. Opgroeien in the hood is stevig geconfronteerd worden met issues over kleur en klasse.

Dit is onderdeel van

Details

Regisseur

Rick Famuyiwa

Productiejaar

2015

Productieland(en)

US

Originele titel

Dope

Lengte

103 min.

Taal

Engels

Drager

DCP

Onderdeel van

Black Light

Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken.​​​​​​

Lees meer
campagnebeeld Black Light © Brian Elstak
Dope rick famuyiwa eyefilmmuseum 3
Dope rick famuyiwa eyefilmmuseum 4