NLEN
Eye Filmmuseum

voor alle dagen

in alle talen

still uit Gilda (Charles Vidor, US 1946)

Gilda

Gilda

Charles Vidor / US, 1946 / 110 min.

De gevaarlijke vrouw, de verleidster met een geheim – in een film noir mag ze niet ontbreken. Als ‘Gilda’ gaf Rita Hayworth het cliché van de femme fatale uitdagend glans, niet in het minst door de striptease met de lange satijnen handschoen.   

poster Gilda (Charles Vidor, US 1946)
De vaste ingrediënten van de film noir: regenachtige straten, kringelende sigarettenrook, mannen met een duister verleden. Ook: storylines die zich laconiek afwikkelen richting noodlot en, natuurlijk, het optreden van een femme fatale, sluw en seksueel onafhankelijk.

Gilda, meesterwerk van Charles Vidor, draagt alle kenmerken van de film noir in zich. Er is een geheim, een rokerige locatie en een gevaarlijke vrouw. Anders gezegd: we zijn in Buenos Aires in het casino van gangster Ballin Mundson en zijn nieuwe echtgenote Gilda, als gokker Johnny (Glenn Ford) zijn opwachting maakt. Johnny wint het vertrouwen van Mundson, maar wacht: kennen Johnny en Gilda elkaar niet van vroeger?

Rita Hayworth, sekssymbool van de jaren veertig, gijzelt, gehuld in avondjurk en lange satijnen handschoenen, ieders aandacht met haar stripteaseperformance. Het machtsspel van de ménage à trois wordt verluchtigd met vileine dialogen, vol seksueel geladen ondertonen.

Voor de fotografie tekende Rudolph Maté, die ook achter de camera stond van Carl Th. Dreyers La passion de Jeanne d’Arc (1928); Maté zou in 1949 zijn eigen noir-film maken, D.O.A., over een man die vergiftigd is en zijn moordenaar tracht te achterhalen.

Dit is onderdeel van

Details

Regisseur

Charles Vidor

Productiejaar

1946

Productieland(en)

US

Originele titel

Gilda

Lengte

110 min.

Taal

Engels

Ondertiteling

NONE

Drager

DCP

Onderdeel van

Film Noir

Regenachtige straten, kringelende sigarettenrook en mannen met een duister verleden. Het onontkoombare noodlot en de femme fatale, sluw en seksueel onafhankelijk: Eye presenteert deze zomer een uitgebreid programma rond de klassieke film noir, met meesterwerken als The Third Man en In a Lonely Place, met Humphrey Bogart. Met vintage 35mm-prints en fonkelnieuwe restauraties.

Lees meer
Film Noir – The Dark Side of Hollywood
still uit Gilda (Charles Vidor, US 1946)
still uit Gilda (Charles Vidor, US 1946)

Achteraf nog samen iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Steun Eye. Word lid van de Eye Society.