NLEN
Eye Filmmuseum

voor alle dagen

in alle talen

still uit Good-for-Nothing (Kiju Yoshida, JP 1959)

Good-for-Nothing

Kiju Yoshida / JP, 1959 / 88 min.

Japan, 1960. Het land is bezig een economische reus te worden, met een gegoede middenklasse aan het roer. Maar de gegoede kinderen vervelen zich. Good-for-Nothing was een van de belangrijkste films van de Shochiku Nouvelle Vague en werd vergeleken met À bout de souffle.

poster Good-for-Nothing (Kiju Yoshida, JP 1959)
Eind jaren vijftig gebeurde er iets opmerkelijks; productiemaatschappij Shochiku gaf een jonge generatie filmmakers ruim baan. In plaats van de gebruikelijke, licht melodramatische historische vertellingen waar de studio bekend om stond, volgde nu een reeks eigenzinnige, onopgesmukte films die het levensgevoel reflecteerden van jongvolwassen in een westers georiënteerd Japan.

Vier verveelde twintigers besluiten geld te ontvreemden uit het bedrijf van de vader van een van hen. Hun oog valt op de secretaresse die met een grote som geld de bank verlaat, maar uiteindelijk zien ze van de roof af. Eén van hen, Morishita, zelf niet afkomstig uit een vermogende familie, besluit wel tot actie over te gaan…

Boegbeeld

Good-for-Nothing (Rokudenashi) was een boegbeeld van wat de 'Shochiku Nouvelle Vague' werd genoemd: films gemaakt door jonge regisseurs die het gevoel van verveling en richtingloosheid van hun generatiegenoten in beeld brachten. De Amerikaanse consumptiecultuur was hun referentiepunt, traditionele Japanse waarden (familie, dienstbaarheid) waren niet langer leidend.

De films over de opkomende jeugdcultuur moesten het publiek terug lokken in de bioscoop, nu de tv aan populariteit won. Kiju Yoshida’s speelfilmdebuut bracht een tot dan toe ongekende flair in regie, mise-en-scène en visuele stijl: de vloeiende, expressieve camerabewegingen stonden haaks op de films die Shochiku sinds de jaren dertig produceerde.

Dit is onderdeel van

Details

Regisseur

Kiju Yoshida

Productiejaar

1959

Productieland(en)

JP

Originele titel

Rokudenashi

Lengte

88 min.

Taal

Japans

Ondertiteling

ENG

Drager

35mm

Onderdeel van

Shochiku 100

Yasujiro Ozu, Masaki Kobayashi, Takeshi Kitano: het zijn de grootmeesters van de Japanse cinema. Maar wie weet dat hun werk mogelijk is gemaakt door Shochiku? Eye staat in 2022 stil bij het meer dan honderdjarig bestaan van een van de oudste en grootste filmmaatschappijen van Japan.

Lees meer
campagnebeeld Shochiku 100 (still uit Carmen Comes Home (Keisuke Kinoshita, JP 1951))
still uit Good-for-Nothing (Kiju Yoshida, JP 1959)
still uit Good-for-Nothing (Kiju Yoshida, JP 1959)

Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Voorrang op tickets? Support Eye en zie meer.