NLEN

voor alle dagen

in alle talen

Still1 5

La coquille et le clergyman

Germaine Dulac / FR, 1927 / 41 min.

De eerste surrealistische film ooit gemaakt geldt nog altijd als boegbeeld van de avant-gardefilm. Germaine Dulac verrichtte baanbrekend werk met haar verfilming van het scenario van de woeste dichter en theatermaker Antonin Artaud.

Poster 127

Germaine Dulac (1882-1942) verfilmde Artauds venijnige aanval op de kerk tot een ritmisch experiment vol drama, symboliek en slapstick. De film vertelt het verhaal van een jonge geestelijke en een officier die strijden om de gunst van een mooie vrouw en kent opmerkelijke beelden; zo loopt de geestelijke op zijn knieën door de straten om de vrouw te volgen. In de associatieve montage wordt de logica feestelijk het raam uitgegooid, het onbewuste opengebroken.

Dulac, een van de leidende figuren in de suffragettebeweging, verrichtte baanbrekend werk; de regisseuse wilde de cinema bevrijden van de literaire en theatrale traditie: echte film was puur beeld, gemonteerd volgens ‘muzikale’ principes, met ‘visuele muziek’ tot resultaat.

Met muzikale begeleiding.

Dit is onderdeel van

Details

Regisseur

Germaine Dulac

Productiejaar

1927

Productieland(en)

FR

Originele titel

La coquille et le clergyman

Lengte

41 min.

Drager

35mm

Onderdeel van

Women Make Film

Deze zomer in Eye: een verzwegen filmgeschiedenis, met vrouwen in de hoofdrol. Vrouwen speelden vanaf de begintijd van de cinema een belangrijke rol; ze stonden achter de camera, regisseerden en waren soms ook producent. Aandacht voor een nieuwe canon, met werk van Ida Lupino, Věra Chytilová en Mira Nair, en bijzondere aandacht voor de films van Chantal Akerman.

Lees meer
campagnebeeld Women Make Film
Still2 5
Still3 7