Skip to content
NLEN
still uit Hiroshima mon amour (Alain Resnais, FR/JP 1958)

Marlene Dumas goes to the Movies: Hiroshima mon amour

Tegelijk met het retrospectief Marlene Dumas – The Image as Burden in het Stedelijk Museum Amsterdam verzorgt de in Zuid-Afrika geboren kunstenaar voor EYE drie  thematische filmavonden. Bij het thema ‘couples’ koos Dumas als speelfilm Alain Resnais’ Hiroshima mon amour. Hierin verwerkt een liefdeskoppel de littekens van de Tweede Wereldoorlog. Digitaal gerestaureerde versie (4K).

poster Hiroshima mon amour (Alain Resnais, FR/JP 1958)

Marlene Dumas nodigt u uit met haar de films te bekijken die haar leven en werk hebben beïnvloed. Voor deze laatste aflevering kiest Dumas scènes rond het thema “couples”; het gegeven van op elkaar aangewezen paren wordt in Dumas” schilderijen vaak op verschillende manieren uitgewerkt (relatie man-vrouw/kind-moeder/broer-zus/zwart-blank).

Als avondvullende speelfilm bij het thema wees de kunstenaar Hiroshima mon amour van Alain Resnais aan, waarin een Franse actrice (Emmanuelle Riva) in Hiroshima verliefd wordt op een Japanse architect (Eiji Okada). De twee delen een traumatisch oorlogsverleden: de vrouw had tijdens de oorlog een verhouding met een Duitse soldaat en werd als landverraadster opgepakt; de jonge architect heeft de verschrikkingen van de atoombom gezien.

Resnais” speelfilmdebuut werd bij uitbreng geprezen om zijn onconventionele vorm; de regisseur besloot geen flashbacks te gebruiken, maar liet heden en (oorlogs)verleden vloeiend in elkaar overlopen. EYE vertoont de recente digitale restauratie van deze naoorlogse klassieker, waarvoor Marguerite Duras het scenario schreef.

Let op: double bill-voorstelling met Marlene Dumas goes to the Movies: Couples (19.30). Prijs (gereduceerd tarief): € 16, -. Double-billkaarten zijn alleen aan de kassa verkrijgbaar. De voorstellingen zijn ook apart te bezoeken, de toegang is dan € 10, -Marlene Dumas: The Image as Burden, 6 september 2014 t/m 4 januari 2015, Stedelijk Museum Amsterdam. Deze retrospectieve tentoonstelling is de eerste grote solotentoonstelling in twintig jaar van Dumas in Nederland en brengt meer dan honderd van haar belangrijkste werken bijeen, van de late jaren zeventig tot nu.

Details

still uit Hiroshima mon amour (Alain Resnais, FR/JP 1958)
still uit Hiroshima mon amour (Alain Resnais, FR/JP 1958)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.