Skip to content
NLEN
still uit No End (Krzysztof Kieslowski, PL 1984)

No End

Krzysztof Kieslowski / PL, 1984 / 108 min.

Kieslowski’s kijk op Polen onder de staat van beleg, afgekondigd na de stakingen in de haven van Gdansk, geleid door Lech Walesa. Vertaalster Ulla treurt om het overlijden van haar man Antek, een advocaat die de voorman van een staking verdedigde.

poster No End (Krzysztof Kieslowski, PL 1984)

Ulla werkt aan een vertaling van een van de boeken van Georges Orwell, en verliest van de ene op de andere dag haar echtgenoot Antek aan een hartaanval. Hij was een gedreven advocaat die de zaak van een jonge stakingsleider, in verzet tegen het onderdrukkende regime van Jaruzelski, op zich had genomen.

Ulla ziet Anteks geest opdoemen terwijl ze troost zoekt in haar werk, het opvoeden van haar zoon, losse seksuele contacten en hypnose. De verdediging van Anteks cliënt wordt overgenomen door de zeventiger Labrador, de jurist die Antek alle kneepjes van het vak heeft geleerd. Hij is een man die handig laveert en zijn cliënt, een idealist, over weet te halen mee te werken aan een gunstig vonnis.

Het verkeerde keelgat

No End (Bez końca) – vaak aangeduid als Kieslowski’s meest politieke film – stuitte op kritiek van de anticommunistische oppositie, de communisten en de katholieke kerk: geen van de groeperingen kon zich vinden in de toon van de film; de regeringsgetrouwe advocaat blijkt een handige opportunist, de stakingsleider minder recht in de leer dan gedacht en Ulla’s vrije seksuele moraal schoot de katholieken in het verkeerde keelgat.

Dit is onderdeel van

Details

Regisseur

Krzysztof Kieslowski

Productiejaar

1984

Productieland(en)

PL

Originele titel

Bez konca

Lengte

108 min.

Taal

Pools, Engels

Ondertiteling

ENG

Drager

DCP

Onderdeel van

De films van Kieślowski

De Poolse regisseur Krzysztof Kieślowski brak internationaal door met de tiendelige filmserie Dekalog, waarin hij de betekenis van de Tien Geboden voor de moderne mens onderzocht.

Lees meer
Een vrouw op een blauwe achtergrond, een man en vrouw op een witte achtergrond en een man en vrouw op een rode achtergrond herinneren aan de Franse vlag in een verwijzing naar Kieslowski's beroemde Trois couleurs-filmtrilogie (campagnebeeld De Films van Kieslowski)
still uit No End (Krzysztof Kieslowski, PL 1984)
still uit No End (Krzysztof Kieslowski, PL 1984)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.