NLEN
Eye Filmmuseum

voor alle dagen

in alle talen

still uit Shadows of Forgotten Ancestors (Sergei Paradjanov, SU 1964)

Shadows of Forgotten Ancestors

Sergej Paradzanov / SUHH, 1964 / 97 min.

Kaukasische volksvertellingen herleven dankzij Paradzjanovs unieke filmstijl in deze liefdestragedie à la Romeo en Julia. In de vormgeving gooit hij alle (westerse) filmconventies overboord.

poster Shadows of Forgotten Ancestors (Sergei Paradjanov, SU 1964)

Paradzjanovs eerdere films waren nog (a)politiek correct zoals hij dat op de Moskouse filmacademie geleerd had – en waarvan hij zich distantieerde. Met Shadows of Forgotten Ancestors (De vuurpaarden) veranderde Paradzjanov radicaal van stijl naar een unieke filmtaal. De ongebruikelijke cameravoering, het contrasterende geluid: de sfeer die hij met deze en met andere middelen weet op te roepen is magisch en surrealistisch. Vanaf deze film zou hij een eigen mythische werkelijkheid scheppen.

In bepaalde opzichten laat de regisseur zich wel degelijk door zijn Moskouse leertijd inspireren: de natuurlyriek doet denken aan De aarde van Dovzjenko, de Oekraïner die er zijn docent was. Met De kleur van de granaatappel en Het fort van Soeram zet Paradzjanov zijn eigenzinnige stijl door.

De oude Oekraïnse cultuur, die door de opeenvolgende machthebbers was verloochend en bestreden, herleeft in de Shadows of Forgotten Ancestors. Bij de première in Kiev had de film dan ook het effect van een (anti-)revolutionaire daad. Twintig aanwezige representanten van de Oekraïense culturele elite werden gearresteerd. Paradzjanov en cameraman Iljenko wonnen er uiteindelijk vele internationale prijzen mee.

Deze integrale versie van de film (de director's cut) is een kwartier langer dan de in Nederland uitgebrachte kopie.

Details

Regisseur

Sergej Paradzanov

Productiejaar

1964

Productieland(en)

SUHH

Originele titel

Teni zabutykh predkov

Lengte

97 min.

Taal

Oekraïens

Ondertiteling

ENG

Drager

DCP

Onderdeel van

Russische dooi

Rusland anno 2021: na de laatste verkiezingsoverwinning van Poetin lijken hervormingen verder weg dan ooit. Hoe anders was dat in de jaren vijftig van de vorige eeuw, toen Nikita Chroesjtsjov, de nieuwe leider van de Sovjet-Unie na de dood van Stalin, de aanzet gaf tot verandering. In de periode van de ‘dooi’ ontstonden klassiekers als Ballade van een soldaat (1959, Grigori Tsjoechraj) en Als de kraanvogels overvliegen (1957, Michail Kalatozov); een nieuwe generatie filmmakers (Tarkovski, Shepitko) trad op de voorgrond.

Lees meer
campagnebeeld Russische Dooi
still uit Shadows of Forgotten Ancestors (Sergei Paradjanov, SU 1964)
still uit Shadows of Forgotten Ancestors (Sergei Paradjanov, SU 1964)

Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Voorrang op tickets? Support Eye en zie meer.