NLEN
Eye Filmmuseum

voor alle dagen

in alle talen

Still Lead Me Home 1

VICE Night

VICE Night

VICE Night

VICE kiest verbijsterende verhalen en visuele hoogstandjes uit het IDFA-programma. Ontdek nieuwe manieren van verhalen vertellen tijdens deze avond vol korte films.

poster IDFA 2021
VICE kiest verbijsterende verhalen en visuele hoogstandjes uit het IDFA-programma. Ontdek nieuwe manieren van verhalen vertellen tijdens deze avond vol korte films.

Programma

  • Still When We Were Them 1

    When We Were Them (Danis Tanović & Damir Šagolj, BI 2021) (15 min.)

    Aangrijpende aanklacht tegen de inhumane behandeling van vluchtelingen in Bosnië. Hoe is het mogelijk dat een volk dat in het recente verleden zelf werd getroffen door dodelijke haat, nu vluchtelingen als criminelen bejegent?

    “In het midden van Bosnië in een niemandsland, ver van waar zij willen zijn, lijden duizenden migranten”, horen we in een voice-over. Vervolgens zien we dronebeelden van een met hoge hekken omringd kamp in een bos. Het doet denken aan een gevangenis. Zo ervaren de vluchtelingen het ook, zodat velen uit de “kamphel” ontsnappen. Zij zoeken onderdak in verlaten, vervallen gebouwen in de steden. Zonder water en elektriciteit proberen ze in de kou te overleven. Sommigen wachten niet af, maar proberen naar West-Europa te vluchten.

    When We Were Them is een aanklacht tegen het Europese vluchtelingenbeleid, maar richt zich specifiek tot de Bosnische bevolking. Hoe is het mogelijk dat een volk dat in het recente verleden zelf werd getroffen door dodelijke haat, nu vluchtelingen als criminelen behandelt: “Zijn we vergeten hoe het was toen wij hen waren?”

  • Still Nuisance Bear 1

    Nuisance Bear (Jack Weisman& Gabriela Osio Vanden, CA 2021) (15 min.)

    Het Canadese Churchill is een bekende plek om ijsberen te fotograferen. Maar wat vinden de dieren zelf van die aandacht? Fraai gecomponeerde beelden tonen de spannende hindernisbaan van menselijke activiteit die een beer hier moet afleggen.

    Churchill, een kuststadje in het noorden van Canada, ligt langs de migratieroute van de ijsbeer. Bepakt met telefoons en camera’s stromen toeristen jaarlijks naar de ‘Polar Bear Capital of the World’ in de hoop een glimp op te vangen van de dieren in het wild. Tegelijk hebben de wildwachters in Churchill tot taak om bewoners te beschermen tegen al te ver oprukkende beren. Hoe beleven deze dieren dat menselijke geduw en getrek eigenlijk zelf?

    Met fraaie, kalme camerabewegingen volgt Nuisance Bear het perspectief van zo’n beer, die in deze korte film sjokkend en dolend zijn weg probeert te vinden. Over het asfalt langs geparkeerde auto’s, of bonzend op een gesloten poort. Een opvallende vreemdeling in de bewoonde wereld. Terwijl de beheerdiensten in trucks en helikopters steeds dichterbij komen, ontspint zich een spannend kat-en-muisspel. Dit verhaal over twee botsende werelden wordt woordeloos verteld met schitterende beeldcontrasten.

  • Still Lead Me Home 3

    Lead Me Home (Pedro Kos & Jon Shenk, US 2021) (40 min.)

    Empathische schets van het daklozenbestaan in een drietal grote Amerikaanse steden. Via de persoonlijke verhalen van een aantal thuislozen werpt de film een blik op de sociale problematiek die daaronder schuilgaat.

    Terwijl de glazen appartementencomplexen uit de grond worden gestampt, rollen de thuislozen hun tenten op en poetsen hun tanden langs een drukke autoweg. In een documentaire die constant contrasten opzoekt die de welvaartskloof uittekenen, wordt een impressie gegeven van het daklozenbestaan in een drietal grote Amerikaanse steden.

    In de Verenigde Staten zijn de mazen van het sociale vangnet groot. Gefilmd gedurende drie jaar in Los Angeles, San Francisco en Seattle portretteert de film een aantal mensen dat daar doorheen is geglipt. Ze vertellen hoe ze op straat terecht zijn gekomen en delen de soms kafkaëske uitdagingen die ze tegenkomen wanneer ze proberen weer van die straat af te komen. De diversiteit van hun verhalen kantelt het stereotiepe beeld van de dakloze en geeft zicht op de sociale problematiek die eronder ligt.

    Tussen de droneshots en timelapses door is Lead Me Home een empathisch portret van een verstrooide gemeenschap die is verbonden door wat ze niet hebben. Gevraagd naar wat ze het hardst nodig hebben, luidt het vrijwel unanieme antwoord: een huis.

Dit is onderdeel van

Details

Lengte

90 min.

Onderdeel van

IDFA 2021

Documentaireliefhebbers kunnen 17 tot en met 28 november weer in hun agenda vrijhouden. Dan vindt namelijk voor de 34ste keer het International Documentary Film Festival Amsterdam plaats, met vertoningen in bioscopen en festivallocaties door heel Amsterdam, waaronder Eye.

Lees meer
campagnebeeld IDFA 2021