Boek Fantasia of Color in Early Cinema ligt in de winkel

5 maart 2015

Vanaf vandaag ligt Fantasia of Color in Early Cinema in de boekhandels, een glorieuze bloemlezing van kleuring in de vroege film, aan de hand van een ruime greep uit de collectie van EYE. Het onderwerp wordt uitgebreid toegelicht door de vier auteurs, die een grote expertise op dit gebied vertegenwoordigen, met een voorwoord Martin Scorsese.

Beeldenpracht in context

De beelden zijn losjes geordend in vijf thematische hoofdstukken: The Dream, The Fairytale, Metamorphosis, The Voyage en een soort restverzameling, Fancy. Het boek begint met vier toegankelijke essays en eindigt met een uitgebreide filmografie om de stortvloed aan beelden van context te voorzien. Ook is er een Facebook pagina.

Voorwoord Martin Scorsese

Martin Scorsese, beschermheilige van alle filmarchivarissen, schreef een mooi voorwoord. Hij waarschuwt dat onze voorkeur voor het denken in mijlpalen de historische realiteit geweld aandoet.

De auteurs

De vier essays zijn afkomstig van filmwetenschappers Tom Gunning en Joshua Yumibe, hoofdconservator van EYE en hoogleraar Filmerfgoed en digitale filmcultuur  (Universiteit van Amsterdam) Giovanna Fossati en illustrator en animator Jonathon Rosen. De filmografie aan het einde wordt toegelicht door EYE-curator Stille Film Elif Rongen-Kaynakçi.

‘Color for color’s sake’

Tom Gunning legt uit wat kleuring in vroege film inhoudt in zijn introductie op handmatige kleuring, stenciling, tinting en toning. Hij besluit zijn bijdrage met een inspirerende oproep om het boek vooral te zien als een hulde aan ‘color for color’s sake’.

Joshua Yumibe gaat in op de kleuringsindustrie die ontstond, en de herkomst van de pigmenten. De grote maatschappijen zoals Pathé werkten met laboratoria waar in de hoogtijdagen tweehonderd kleurders tegelijk aan de slag waren: saai en precies werk.

Hoe restaureer je een gekleurde film?

Giovanna Fossati schetst in haar bijdrage de archivale vraagstukken en de restauratiepraktijk. Film is een medium van kopieën, en van veel vroege films zijn verschillende versies bewaard gebleven die net anders gemonteerd zijn, of die geen van alle compleet zijn. De kleuring kan tussen kopieën van dezelfde film enorm verschillen.

Selectie

Illustrator en animator Jonathon Rosen vertelt iets meer over de totstandkoming van het boek, en de keuzes van de stills. Hij legt uit dat individuele stills uit dezelfde filmstrook vaak onderling zo verschillen qua kleuring dat er soms voor is gekozen om er meerdere in de selectie op te nemen.

Elif Rongen-Kaynakçi schreef tot slot de toelichting op de filmografie aan het einde van het boek, met de selectiecriteria en kanttekeningen bij het dateren van films. De filmografie bevat 63 films uit de collectie van EYE. Een aantal van deze films is online te bekijken.

Over de reeks Framing Film

Fantasia of Color is de nieuwste publicatie in de reeks Framing film, een samenwerking tussen Amsterdam University Press en EYE. In deze reeks verschijnen studies over restauratie, collectie, archivale praktijken en vertoning, bezien vanuit het archief van EYE. Het eerste boek uit deze reeks was From Grain to Pixel (2011) van Giovanna Fossati; zij werkt momenteel aan de derde herziene editie die volgend jaar uitkomt. Andere publicaties waren Light Image Imagination (2013) onder redactie van Martha Blassnigg, Preserving and Exhibiting Media Art (2013) onder redactie van Julia Noordegraaf, Barbara Le Maitre, Vinzenz Hediger en Cosetta Saba, en Watch and Learn (2012) van Eef Masson.

Fantasia of Color in Early Cinema is vanaf heden verkrijgbaar in de boekhandel. Het boek is te koop in de EYE Shop en in te zien in onze bibliotheek.

ISBN: 9789089646576
Aantal pagina’s: 288
Auteurs: Giovanna Fossati, Tom Gunning, Joshua Yumibe, Jonathon Rosen
Uitgever: Amsterdam University Press
Prijs: € 34,95
Facebook