Collegereeks This is Film! over recyclen, hergebruiken en remixen van film

3 maart 2020

 

This is Film! Film Heritage in Practice is een jaarlijkse collegereeks met internationale gastsprekers en bijzonder archiefmateriaal. In zes sessies gaan experts in op verschillende creatieve vormen van hergebruik van archiefmateriaal: van compilatiefilm tot audiovisuele immersieve VJ-set, van controversiële 3D-film tot real time VR-beleving.

Films, lezingen & discussies

Elke sessie van This is Film! begint met een inleiding door Giovanna Fossati, hoofdconservator bij Eye en hoogleraar Filmerfgoed aan de Universiteit van Amsterdam. Hierna volgt een lezing van of interview en een Q&A met een internationale expert en een filmvertoning of een optreden.

De voertaal is Engels en de lezingen kunnen als serie of afzonderlijk worden bijgewoond.

Eye en hergebruik van archieffilms

Het stimuleren van het hergebruik van archieffilms is voor Eye van groot belang. Het instituut kent een lange traditie van gezamenlijke found footage-projecten met filmmakers en kunstenaars als Gustav Deutsch, Peter Delpeut, Aernout Mik en Sandra Beerends. In 2017 lanceerde Eye een Artist and Scholar-in-Residence programma, waarin kunstenaars en wetenschappers worden uitgenodigd om onderzoek te doen in de collectie van Eye en archiefmateriaal op een creatieve manier te hergebruiken.

Het hergebruiken en recyclen van films stond al eerder centraal in Eye’s openingstentoonstelling Found Footage: Cinema Exposed (2012) en het vervolg Cinema Remake – art & film (2014). Andere voorbeelden zijn te vinden in een unieke collectie samengestelde rollen met niet-geïdentificeerde filmfragmenten onder de naam Bits & Pieces. Deze collectie werd de bron van vele nieuwe compilaties en daarmee het archetype van hergebruiken en/of remixen.

Programma

This is Film! #1: Copyright
11 maart, 15:30 – 19:30
Gast en vertoning: Claudy Op den Kamp (programmamanager BA (Hons) Film, Bournemouth University, VK) behandelt auteursrecht aan de hand van de vertoning van Los Angeles Plays Itself (VS, Thom Andersen, 2003-2013, DCP), een underground documentaire-essay over de portrettering van Los Angeles in speelfilms met fragmenten uit meer dan honderdvijftig films.

This is Film! #2: Bits & Pieces en de VJ
25 maart, 15:30 – 18:00
Gast en vertoning: Rossella Catanese (VJ, adjunct-hoogleraar aan de Universiteit La Sapienza in Rome) vertelt over het VJ-en met archiefmateriaal en voert een audiovisuele immersieve VJ-set uit met de unieke Bits & Pieces collectie van Eye, onder begeleiding van elektronisch muzikant Jan Willem Hagenbeek.

This is Film! #3: The Polaroid Effect
8 april, 15:30 – 18:30
Gast en vertoning: Jens Meurer (filmmaker/producent) gaat in op de hernieuwde interesse in analoge media en presenteert zijn documentairefilm An Impossible Project (DUI, 2020, 35mm), waarin hij een ‘analogue lover’ volgt tijdens zijn pogingen de laatste Polaroid-fabriek ter wereld te redden.

This is Film! #4: the Afghan Film Archive
22 april, 15:30 – 18:30
Gast en vertoning: Ariel Nasr (filmmaker) zoomt in op de Afghaanse filmgeschiedenis en biedt met de vertoning van zijn documentaire The Forbidden Reel (CA, 2019, 2K DCP) een zeldzaam kijkje in de ooit verborgen en verboden schatten van het Afghaanse filmerfgoed.

This is Film! #5: Restoration or Re-appropriation?
6 mei, 15:30 – 18:30
Gasten en vertoning: Matthew Lee (hoofd Film bij Imperial War Museums) en David Walsh (training and outreach coordinator bij FIAF) houden een lezing bij de vertoning van They Shall Not Grow Old (NZ/VK, 2018, Peter Jackson, 3D, DCP), een documentairefilm die voor verhitte discussies zorgde binnen de audiovisuele archiefwereld. De film toont het leven van soldaten in de Eerste Wereldoorlog en maakt gebruik van origineel materiaal uit de veelomvattende archieven van Imperial War Museums.

This is Film! #6: Archival films and VR
20 mei, 15:30 – 18:00
Gasten en vertoning: Oscar Raby (creative director bij VRTOV), Richard Misek (filmmaker en hoofddocent aan de Universiteit van Kent), Charlie Shackleton (filmmaker en filmcriticus) presenteren hun project A Machine for Viewing (VK/AU, 2019, 360° interactieve VR), een unieke kruising van real-time VR-beleving, live performance en documentaire die onderzoekt hoe we tegenwoordig naar films kijken, door de bioscoop en VR met elkaar te vergelijken. Daarnaast presenteren Misek en Shackleton een compilatie van hun video-essays die aansluiten op het thema.

 

This is Film! Film Heritage in Practice, van 11 maart tot 20 mei op woensdagen om 15.30 uur in Eye, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl/thisisfilm

In samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA)