EYE International Conference 2017 presenteert "The Reel Thing"

18 mei 2017

Van 27 tot en met 30 mei 2017 vindt de jaarlijkse EYE International Conference plaats. Dit jaar host de conferentie "The Reel Thing", een symposium over de allernieuwste ontwikkelingen op het gebied van conservering en restauratie.

The Reel Thing is in 1994 opgericht door Grover Crisp en Michael Friend en is sindsdien op verschillende locaties in de Verenigde Staten, Europa en Zuid-Amerika georganiseerd.

The Reel Thing in EYE is een ​​tweedaags programma met een unieke line-up van 25 experts, onder wie lab-technici, academici, collectiemedewerkers, nieuwe-mediatechnologen en conservatoren. Naast technische presentaties staan er ook speciale vertoningen van recent gerestaureerde films op het programma.

De derde conferentiedag vindt plaats in het nieuwe EYE Collectiecentrum. Het programma bestaat uit presentaties, workshops, een boeklaunch en tours door het gebouw.

De opening van de EYE International Conference is op zaterdag 27 mei om 16u45.

Opgelet

  • Aanmelding geeft ook toegang tot de EYE Collectiedag op zaterdag 27 mei (start: 11u30), waar enkele hoogtepunten uit de EYE-collectie worden gepresenteerd, en tot een speciaal EYE on Art-programma op dinsdagavond 30 mei.
  • Op zondag en maandag zijn lunch en diner bij de ticketprijs inbegrepen.
  • Het volledige programma is hier te vinden.

Avondprogramma

In the Heat of the Night (Norman Jewison, 1967, USA)

Europese premiere van de 4K-restauratie (2017) door Park Circus in samenwerking met MGM. Met een inleiding door Grover Crisp (Executive Vice President Asset Management, Film Restoration & Digital Mastering, Sony Pictures)

28 mei

Un chapeau de paille d’Italie (René Clair, 1927, FR)

4K-restauratie (2016) door de Cinématèque française en het San Francisco Silent Film Festival. Met een inleiding door Céline Ruivo (Hoofd Filmcollecties, Cinématèque française)

29 mei

 

Symposiumprogramma met sprekers

Restoring Ula Stöckl's Neun Leben Hat Die Katze (The Cat Has Nine Lives)

Julia Wallmüller, Deutsche Kinemathek

Recovering Early Optical Sound

Simon Lund, Cineric, Inc.

The Restoration of Le fer à cheval (1909) by Camille de Morlhon

Marcello Seregni, Associazione Culturale Hommelette (Trieste) / Fondazione Cineteca Italiana

Alice Rispoli, Associazione Culturale Hommelette (Trieste) / Cineteca del Friuli

Dick Higgins’ “For the Dead”: The Challenges of Preserving a Moebius Strip Loop Film

Kristof Efferenn, Kunsthochschule für Medien Köln

Arnaud Obermann, Staatsgalerie Stuttgart

The REMI Project – Handmade Emulsion Primitive Colour

Esther Urlus, WORM Filmwerkplaats

Preservation and Accessibility of Digital Born and Digitized Film

Jeroen De Mol, EYE Filmmuseum

Annegien Schrier, EYE Filmmuseum

HDR Grading Applied to Film Heritage

Audrey Birrien, Éclair

Preservation Metadata for DPX

Marjolein Steeman, Netherlands Institute for Sound and Vision

Josefien Schuurman, Netherlands Institute for Sound and Vision

Restoring Fritz Lang’s DER MÜDE TOD (Destiny)

Anke Wilkening, Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung

Preserving Imperfection – Ethics and Pragmatism in Digital Preservation

Tone Føreland, National Library of Norway

Traditional Photochemical Printing – Sharing Laboratory Techiques

Tiago Ganhão, Cinemateca Portuguesa

Paolo Bernardini, Cinemateca Portuguesa

Innovating Analogue Lab Techniques for use in the Digital Age

Gerard de Haan, Haghefilm Digitaal

Film Restoration Using Classical Conservation/Restoration Tools and Techniques

Ulrich Ruedel, University of Applied Science, Berlin

Anke Mebold, Deutsches Filminstitut, Wiesbaden

Building a Flexible High Resolution Scanner for Legacy Film Capture

Daniel Borenstein, Centre national du cinéma et de l'image animée

Chris Hall, Filmlight Ltd, UK

Acoustics for Small Rooms

Gilles Barberis, l’Immagine Ritrovata

Lorenzo Rattini, DAS – DecoAcousticSolution

The Digital release of Napoleon vu par Abel Gance (1927)

Ben Thompson, BFI National Archive

Paul Wright MIET – Dragon Digital Ltd.