Frans Weisz en acteurs aanwezig bij programma Filmen is vurrukkulluk

Het leven is vurrukkulluk

18 december 2017

De cirkel is rond: aan het begin van zijn filmersleven was het Frans Weisz’ grote wens om Het leven is vurrukkulluk van Remco Campert te verfilmen. Dat is hem nu meer dan vijftig jaar later eindelijk gelukt. Om dat te vieren zijn Frans Weisz en acteurs uit zijn films van 8 t/m 28 februari aanwezig bij vertoningen in het programma Frans Weisz – Filmen is vurrukkulluk in EYE.

Frans Weisz viert in 2018 zijn tachtigste verjaardag en is een van de belangrijkste Nederlandse filmmakers van de afgelopen vijftig jaar. Weisz stond in de jaren zestig aan de wieg van de Nederlandse nouvelle vague en werkte met alle grote acteurs uit de Nederlandse film- en theaterwereld, zoals Kitty Courbois, Rijk de Gooyer, Willem Nijholt en Pierre Bokma.

In Weisz’ films is het verleden nooit ver weg. Familieleden maken niet zelden de balans op van hun leven – een warrig weefsel dat Weisz draad voor draad weet te ontrafelen. Het verleden is onontkoombaar, maar datzelfde verleden, hoe troebel ook, is net zo goed een drijvende kracht voor de personages in zijn films. Met een meesterlijk oog filmt hij de meest subtiele emoties, die vaak tijdens rituelen als bruiloften en begrafenissen na lange tijd naar boven komen.

Frans Weisz behoorde in 1958 tot de eerste lichting Filmacademiestudenten die de slaperige Nederlandse filmwereld wilde wakker schudden. Met zijn frisse debuut Het gangstermeisje liet hij zich inspireren door de speelsheid van de Franse nouvelle vague en de uitbundigheid van Fellini. Weisz wilde in zijn jeugdige overmoed een film de wereld in katapulteren ‘die alle andere films overbodig moest maken’. Het gangstermeisje werd een cultfilm, vol energie, met een koortsachtige verwachting voor de toekomst.

bewijsdrift

In de jaren zeventig maakte hij publiekssuccessen als De inbreker en Rooie Sien, waarin hij zijn gevoel voor theater kon uitleven. In de jaren negentig draaide Weisz als een van de eerste Nederlandse filmmakers kwaliteitsseries voor de televisie, Bij nader inzien en Op afbetaling.

De herinnering aan de Tweede Wereldoorlog en de joodse identiteit spelen een grote rol in zijn werk, onder andere in de joodse trilogie Leedvermaak, Qui vive en Happy End. In dagblad Trouw vertelde Weisz over de impact van de oorlog op zijn persoonlijkheid: “Ik heb een enorme bewijsdrift. Alles was er zo op gericht dat ik er níet zou zijn, dat ik geen dag voorbij laat gaan waarop ik niet roep: hier ben ik! Ik ben er nog steeds.”

Kijk hier voor de hoogtepunten uit het EYE-programma Frans Weisz – Filmen is vurrukkulluk