Heineken H41-prijzen uitgereikt tijdens EYE on Art Researchlabs

8 maart 2017

Tijdens de EYE on Art Researchlabs op 28 februari zijn de Heineken H41-prijzen uitgereikt voor de twee beste projecten. ‘Best work’ is Le Macaour van Roman Ermolaev (Rietveld Academie), ‘best curated programme’ is het programma van Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag: ‘Trance and Moving Image’.

De Researchlabs in EYE geven ruimte aan de talentontwikkeling van een nieuwe lichting curatoren en kunstenaars. In de afgelopen Researchlabs stelden studenten van tien kunstacademies en universiteiten een programma samen waarvoor ze gebruik konden maken van de EYE-collectie. De studenten konden er ook voor kiezen alleen eigen werk te presenteren. Van de films die ze in de collectie vonden zijn remixes gemaakt of programma’s samengesteld.

In de Researchlabs presenteerden studenten van vijf opleidingen ieder een programma van een uur. Deelnemers waren Rietveld Academie ‘Neuropower’, Master St. Joost ‘On Migration’, Sandberg Instituut ‘Para-Real: the Future is Present’, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag ‘Trance and Moving Image’, Faculteit Mediastudies van de Universiteit van Amsterdam, het Piet Zwart Instituut ‘Rise and Shine! This Must be Happiness’, Master Filmacademie, Master UvA Preservation and Presentation of the Moving Image, Rijksuniversiteit Leiden: Curating Film and Video Course, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) en VjAcademie Amsterdam

Winnaar van de Heineken H41-prijs voor ‘Best work’ is Le Macaour van Roman Ermolaev (Rietveld Academie), ‘best curated programme’ is het programma van Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag: ‘Trance and Moving Image’. Le Macaour zal worden opgenomen in de EYE-collectie. Uit het juryrapport:

Best Film

‘The award for the best films goes to Le Macaour by Roman Ermolaev, Rietveld Academie. Both image and sound of this film are very powerful and the film is an excellent contribution to the theme of the Rietveldprogram, Neuropower. The film stood out in artistic quality, in imagination and visualization, rhythm, sound and use of the specificity of the medium. The film reminds of early cinema (Emille Cohl) but is at the same time very contemporary and therefore timeless. It succeeds in bridging the gap between the history of cinema and modern art practice through the imaginative power of image and sound and the way of exploring the characteristics and the materiality of the medium. The music by Tancrède Derijard-Kummer is equally remarkable and a fundamental contribution to the succes of the film.’

Best curated programme

‘Two of the five programs stood out in investigating in a thorough and consequent way the theme of their program and in the way they ‘translated’ their findings and productions into a program: the program of Piet Zwart/UvA and the KABK program. The jury decided to award the KABK program with the award because the concept of the programme was explored with cinematographic means and successfully transformed in a theatrical programme. The jury appreciated the stronger focus on the cinematographic quality of the films and the programme as a whole. The films were all clearly related to the over-all theme of 'Trance and Moving Image’ and contributed in their own way to the artistic investigation and the presentation of the theme. Some excellent films contributed to the succes of this programme and the jury wants to mention explicitly Trail, Film (Kin Mun Chong), In Trance-port (Sophie Daalman) and Neem Winbank (Tess de Graaf). Also the choice of the Nathaniel Dorsky film was appreciated and contributed to the concept and a rounded programme.’

Juryleden waren Mark-Paul Meyer, senior curator EYE, Edith van der Heijden, Distributor Selected Artist Moving Image EYE en Claartje Opdam, Projectmanager Exhibitions EYE