Marten Rabarts nieuwe directeur New Zealand International Film Festival

30 april 2019

Marten Rabarts gaat vanaf 2020 het New Zealand International Film Festival (NZIFF) leiden. Dat maakte het bestuur van het festival gisteren bekend. Rabarts is na een uitgebreide internationale wervingsprocedure tot directeur gekozen. Het huidige hoofd van Eye International blijft tot oktober van dit jaar werkzaam bij het filmmuseum.

Marten Rabarts volgde in 2015 Claudia Landsberger op en was als hoofd van Eye International verantwoordelijk voor de internationale promotie van de Nederlandse film en filmindustrie. Eerder was hij artistiek directeur van het Binger Filmlab in Amsterdam en hoofd Development & Training van de National Film Development Corporation in India.

sleutelfiguur

Rabarts heeft zich de afgelopen jaren ingezet voor de promotie van de Nederlandse film en filmmakers, uitgaand van de idee dat de Nederlandse filmindustrie ruimschoots internationale potentie bezit.

Eye-directeur Sandra den Hamer wijst erop dat de Nieuw-Zeelander in de afgelopen twintig jaar uitgegroeid is tot ‘een van de sleutelfiguren van de Nederlandse filmgemeenschap’ en een ‘bepalend lid is geworden van de Eye-familie’. Het is niet eenvoudig Rabarts te laten gaan, zegt Den Hamer, die benadrukt dat het NZIFF een ‘geweldige keuze heeft gemaakt’.

Met het aanvaarden van het directeurschap van het New Zealand International Film Festival keert Rabarts terug naar het land dat hij op 16-jarige leeftijd verliet voor een carrière in het theater, de dans en de film.

geen makkelijke antwoorden

Rabarts zegt ‘vereerd te zijn’ met de keuze van het festival. Hij wil een sleutelrol gaan spelen in het vormgeven van de toekomst van een van de belangrijkste culturele evenementen in Nieuw-Zeeland. ‘Een filmfestival mag nooit pretenderen makkelijke antwoorden te bieden in turbulente tijden, maar ik kijk ernaar uit films en unieke verhalen te presenteren van thuis en van over de hele wereld die de meest urgente en artistiek intrigerende vragen van deze tijd stellen, net als NZIFF de afgelopen vijftig jaar heeft gedaan.’