Nederlandse filmgeschiedenis onder handbereik

Aanstormend talent in de jaren zestig: Filmacademiestudenten Frans Bromet, Samuel Meijerink, Rem Koolhaas, René Daalder en Jan de Bont

30 mei 2017

Bert Haanstra, Fons Rademakers, Paul Verhoeven, Frans Weisz: regisseurs die de Nederlandse film een stevige duw in de rug gaven met titels als Fanfare, Turks Fruit, Dorp aan de rivier en De inbreker. Over hun werk wordt verteld op de website van EYE, die recentelijk is uitgebreid met informatie over flink wat Nederlandse speelfilms.  

Met het werk van bekende, half bekende en vergeten regisseurs brengt EYE de naoorlogse  geschiedenis van de Nederlandse speelfilm in beeld (1940-1975). Eerder deed het filmmuseum hetzelfde met de Nederlandse cinema van voor 1940 en de collectie experimentele film.

artistieke vrijheid

Regisseurs als Bert Haanstra en Fons Rademakers tilden in de jaren vijftig en zestig de Nederlandse film naar een hoger niveau met titels als Alleman, Fanfare, Als twee druppels water en Dorp aan de rivier. In hun kielzog volgde een generatie jonge makers die werd aangevoerd door eigenzinnige figuren als Pim de la Parra, Wim Verstappen, Frans Weisz,  Paul Verhoeven en Adriaan Ditvoorst. Sommigen van hen maakten kassuccessen (Turks Fruit, Wat zien ik) anderen streefden naar seksuele bevrijding, sneden politieke thema’s aan of zochten artistieke vrijheid in de lijn van de nouvelle vague (Blue Movie, Paranoia, Kind van de zon).

Bij de filmpagina’s zijn stills en bijzondere werkfoto's te vinden plus uitgebreide filmografische gegevens. Een twintigtal artikelen biedt inzicht in specifieke onderwerpen zoals de Nederlandse subsidiecultuur, rumoer in de vaderlandse filmkritiek – de clash tussen Filmforum (A. van Domburg) en de jonge honden van Skoop (Nikolai van der Heijden, Pim & Wim, Gied Jaspers) – of gaat specifiek in op filmmakers (Jos Stelling, Kees Brusse) en producenten als Matthijs van Heijningen.

Vanwege de rechten is slechts een beperkt aantal films geheel online te zien, waaronder Een koninkrijk voor een huis! (Jaap Speijer, 1949), Niet tevergeefs (E.T. Gréville, 1948) en De overval (1962) van Paul Rotha.  

www.eyefilm.nl/speelfilm