Phantom Thread op 70mm, exclusief in EYE vanaf 1 maart

19 februari 2018

Als enige filmtheater in de Benelux vertoont EYE vanaf 1 maart Phantom Thread van Paul Thomas Anderson op het brede 70mm-formaat. De blow-up van het 35mm-cameranegatief kwam zonder enige digitale ingreep tot stand. Phantom Thread markeert ook het afscheid van Daniel Day Lewis als filmacteur; in zijn laatste film vertolkt hij met veel charisma de rol van briljante Engelse couturier in het Londen van de jaren vijftig.

Koop tickets

Tien jaar na There Will Be Blood werken regisseur Paul Thomas Anderson en drievoudig Oscarwinnaar Daniel Day-Lewis opnieuw samen voor Phantom Thread. Ook ditmaal legt Day-Lewis een charismatische passie in zijn rol als de briljante Engelse couturier Reynolds Jeremiah Woodcock. Hij laat zijn oog vallen op een verlegen serveerster in het hotel waar hij toevallig verblijft. In Alma ziet hij een gratie en schoonheid die niemand anders had opgemerkt, zeker Alma zelf niet. Terwijl Woodcock zich steeds uitzinniger gaat gedragen, moet Alma nieuwe manieren vinden om emotionele dominantie over hem te krijgen.
 
Hitchcock

In de buitengewoon elegante production design en kostuums zien we invloeden van Joseph Losey, en ook zijn er verwijzingen naar Hitchcock te herkennen, met name naar zijn film Rebecca. Groots en surrealistisch: dit is Day-Lewis' laatste rol – de draad is op.
 
ode aan het celluloid

Van Anderson is bekend dat hij de grootste zorg besteedt aan de kwaliteit van het beeld; hij produceert zijn films nog altijd volgens het fotochemische proces. Diepte en toon van de kleuren zijn volgens de regisseur beter te manipuleren op celluloid. Paul Thomas Anderson heeft Phantom Thread geheel op analoge film geschoten, en ook EYE vertoont Phantom Thread op film, en dan nog wel op het brede 70mm-formaat. Wereldwijd is er slechts een dertigtal 70mm-kopieën van de film beschikbaar, vrijwel alleen in de VS.

schoonheid van het fotochemische proces

De 70mm blow-up van het 35mm-cameranegatief kwam zonder enige digitale ingreep tot stand. Over het fraaie resultaat schreef een filmcriticus: ‘This isn't just a movie about what's on screen, but also a swan song to the photochemical process and the beauty that lives within.’ (Tyler Purcell, in70mm.com)
 
Vanaf 25 maart vertoont EYE ook de gerestaureerde Lawrence of Arabia in een nieuwe 70mm-kopie.