The Man Machine: sprong in de toekomst?

Tetsuo II: Body Hammer van Shin'ya Tsukamoto, Japanse cultklassieker uit 1992

17 juli 2018

Voor wie vooruitkijkt naar het nieuwe seizoen: vanaf 18 oktober presenteert het filmmuseum The Man Machine, een up to date-programma over de fusie van mens en machine en de rol van hightech en big data. Vreeswekkende én hoopvolle toekomstvisies wisselen elkaar af: het monster van Frankenstein vindt zijn bruid, Scarlett Johansson doet als digitale verleidster harten sneller kloppen en de Japanse kunstenaar/VJ Ryoji Ikeda verrast ons met computergestuurde beelden.

Ooit knutselde Victor Henry Frankenstein van vers gedolven lichaamsdelen een spiksplinternieuwe mens, die hij met behulp van duizenden volts, begeleid door spectaculaire vonkenregens in een hevig schuddend laboratorium, tot leven wist te wekken. Waarna het met losse steken aan elkaar genaaide creatuur zich bij monde van Boris Karloff woedend tegen zijn schepper keerde.

Inmiddels is de implantatie van zelf denkende en bio-organische data verzamelende siliconenchips in het menselijk lichaam een feit en ontwikkelt artificiële intelligentie zich tot een geduchte concurrent van het menselijk brein. Niet ver af is de dag dat de mens zal evolueren tot een extreem intelligente cyborg.

voortrazende techniek

Met The Man Machine gaat het filmmuseum in op het oude droombeeld van de mensmachine en de verbeelding van de nieuwste technologische ontwikkelingen. Hoe brengt de mens zijn lichaam en leven in overeenstemming met de voortrazende techniek en de opkomst van big data?

Te zien zijn iconische personages uit de filmgeschiedenis zoals ‘Futura, der Maschinenmensch’ uit Fritz Lang’s klassieker Metropolis (1927), het monster van Frankenstein (Bride of Frankenstein, 1935, James Whale) en de wrekende cultheld van ijzer en schroot in de cyberpunkproductie Tetsuo: the Iron Man (1989).

Alle denkbare scenario’s over de samenwerking tussen menselijke- en machine-intelligentie komen aan bod in het vier weken durende filmprogramma, de thematisch verwante tentoonstelling van de Japanse kunstenaar Ryoji Ikeda, talkshows en lezingen.

filmprogramma (selectie)

  • Metropolis (Fritz Lang DE 1927)
  • Bride of Frankenstein (James Whale US 1935)
  • Forbidden Planet (Fred M. Wilcox US 1956)
  • Alphaville ( Jean-Luc Godard FR 1965)
  • THX 1138 (George Lucas US 1971)
  • Tetsuo II: Body Hammer (Shin'ya Tsukamoto JP 1992)
  • Ghost in the Shell (Mamoru Oshii JP 1995)
  • eXistenZ (David Cronenberg CA GB FR 1999)
  • Her (Spike Jonze US 2013)
  • Ex Machina (Alex Garland GB 2014)

De films zijn grotendeels afkomstig uit de collectie van het filmmuseum.