The Reel Thing: conferentie over de allernieuwste ontwikkelingen rond conservering en restauratie

30 maart 2017

EYE International Conference 2017 presenteert van 27 t/m 30 mei The Reel Thing, een driedaagse conferentie in EYE over de allernieuwste ontwikkelingen op het gebied van conservering en restauratie, waarbij volop ruimte is voor informatie-uitwisseling en discussie. The Reel Thing heeft een unieke line-up van lab-technici, academici, collectiespecialisten, nieuwe-mediatechnologen en conservatoren. Naast technische presentaties staan er ook speciale vertoningen van recent gerestaureerde films op het programma.

The Reel Thing is in 1994 opgericht door Grover Crisp en Michael Friend en is sindsdien op verschillende locaties in de Verenigde Staten, Europa en Zuid-Amerika georganiseerd. Deelnemers aan de The Reel Thing zijn onder anderen filmmakers, vertegenwoordigers van filmstudio's, filmarchieven, musea, universiteiten en post-productiebedrijven.

Registratie voor deelname

- Aanmelding geeft ook toegang tot de EYE Collectiedag op zaterdag 27 mei, waar enkele hoogtepunten uit de EYE-collectie worden gepresenteerd, en tot een speciaal EYE on Art-programma op dinsdagavond 30 mei.

- Op zondag en maandag zijn lunch en diner bij de ticketprijs inbegrepen.

Avondprogramma:

In the Heat of the Night (Norman Jewison, 1967, USA)

Europese premiere van de 4K-restauratie (2017) door Park Circus in samenwerking met MGM. Met een inleiding door Grover Crisp (Executive Vice President Asset Management, Film Restoration & Digital Mastering, Sony Pictures)

28 mei

Un chapeau de paille d’Italie (René Clair, 1927, FR)

4K-restauratie (2016) door de Cinématèque française en het San Francisco Silent Film Festival. Met een inleiding door Céline Ruivo (Curator Cinématèque française)

29 mei

Symposiumprogramma met sprekers:

Restoring Ula Stöckl's Neun Leben Hat Die Katze (The Cat Has Nine Lives)

Julia Wallmüller (Deutsche Kinemathek)

Recovering Early Optical Sound

Simon Lund (Cineric, Inc.)

The Restoration of Le fer à cheval (1909) door Camille de Morlhon. 

Marcello Seregni (Fondazione Cineteca Italiana)

Dick Higgins’ “For the Dead”: The Challenges of Preserving a Moebius Strip Loop Film

Kristof Efferenn (Kunsthochschule für Medien Köln) en Arnaud Obermann (Staatsgalerie Stuttgart)

The REMI Project – Handmade Emulsion Primitive Colour

Esther Urlus (WORM Filmwerkplaats)

Preservation and Accessibility of Digital Born and Digitized Film

Jeroen De Mol, Ernst van Velzen (EYE Filmmuseum)

HDR Grading Applied to Film Heritage

Audrey Birrien (Éclair)

Preservation Metadata for DPX

Marjolein Steeman, Josefien Schuurman (Instituut voor Beeld en Geluid)

Restoring Fritz Lang’s Der mude Todd (Destiny)

Anke Wilkening (Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung)

Preserving Imperfection – Ethics and Pragmatism in Digital Preservation

Tone Føreland (National Library of Norway)

Traditional Photochemical Printing – Sharing Laboratory Techniques

Tiago Ganhão, Paolo Bernardini (Cinemateca Portuguesa)

Innovating Analogue Lab Techniques for use in the Digital Age

Gerard de Haan (Haghefilm Digitaal)

De overige presentaties worden later bekendgemaakt.