_underscore_: muzikanten schrijven nieuwe elektronische muziek bij films uit Eye-collectie

Nadia Struiwigh

11 oktober 2018

Elektronische-muziekproducers brengen op 11 november live nieuwe muziek ten gehore bij filmmateriaal uit de Eye-collectie. _underscore_ is een nieuwe samenwerking tussen RE:VIVE, The Rest is Noise en Eye om componisten kennis te laten maken met de geschiedenis van de stille film. Muzikanten Lamellen, Nadia Struiwigh en Know VA keken naar materiaal uit de jaren twintig en dertig, knipten hun synthesizers en computers aan en schreven spiksplinternieuwe scores.

Koop tickets 

Elektronische muzikanten Lamellen (Rimer London en Waterlelyck), Nadia Struiwigh (Denovali Records) en Know VA (Signal Life Records) bekeken Dick Laans vertelling over een voetbalclub in de problemen, zagen opnamen van vakarbeiders aan het werk in de hoogovens en bogen zich over een Bits & Pieces-compilatiefilm, met gemonteerde fragmenten restmateriaal uit de collectie van Eye.

Lamellen nam ‘nostalgie naar de films van weleer’ tot leidraad voor z’n composities; Nadia Struiwigh en Know VA plaatsten synthesizer-aangedreven Vangelis-sound tegenover de films uit de collectie. _underscore_ is een samenwerking tussen The Rest Is Noise (Muziekgebouw), RE:VIVE (een initiatief van Beeld en Geluid) en Eye.

programma 

11 november 16.00u.

Het gestolen huurcontract (Dick Laan, NL 1924, 29’, zwart-wit, uit het archief van Beeld en Geluid)
Gedramatiseerde vertelling over de strijd rond de aankoop van een voetbalterrein door de Koninklijke Haarlemse voetbalclub (HFC). Regisseur Dick Laan kreeg zijn grootste bekendheid als kinderboekenschrijver (de ‘Pinkeltje-serie), maar was ook een verwoed (amateur)filmer.

Stalen knuisten (Jo de Haas, NL 1930, 19’ [fragment], zwart-wit, uit het archief van Beeld en Geluid)
Documentaire opnamen van de Hoogovens, Fokker, plaatwerkerijen en de scheepsbouw. Grootsch industrieel verleden herleeft!

Bits & Pieces 274 t/m 284 (Mark-Paul Meyer, NL 1994, 16’, uit de collectie van Eye)
Compilatie filmfragmenten van Zwitserse, Franse en Duitse herkomst, uit de jaren 1915 - 1930, geselecteerd en gemonteerd door Eye-curator Mark-Paul Meyer.

partners _underscore_