Werk Bart Vegter onder de loep

11 februari 2014

Van Bart Vegter (1940-2011), een van de grondleggers van de Nederlandse experimentele animatiefilm, heeft EYE het volledige oeuvre en het archief in bezit. Voor de workshop Conservering en Restauratie van Nieuwe Mediakunst (6 t/m 31 januari) nemen studenten het onstaansproces van Vegters film De hemel is vierkant (1985) onder de loep. De resultaten van hun onderzoek worden op 31 januari gepresenteerd tijdens een speciale middag in Amsterdam.

  Onder auspicieën van de Opleiding Conservering en Restauratie van de Universiteit van Amsterdam en LIMA, het internationale platform voor duurzame toegang tot mediakunst, buigt een tiental studenten zich over drie case studies op het gebied van nieuwe-mediarestauratie. De deelnemers starten een onderzoek naar de artistieke grondslagen en presentatiegeschiedenis van Madelon Hooykaas installatie Turning Point, Fiona Tans Atlas of the Interior en Bart Vegters animatiefilm De hemel is vierkant.   Van Bart Vegter, de in 2011 overleden filmmaker die op veertigjarige leeftijd begon met het maken van abstracte films, verwierf EYE Experimenteel alle negen films en het persoonlijke werkarchief. Ook zijn werk staat bloot aan de gevaren van verval die video-,  film- en digitaal vervaardigde producties vanaf de jaren zestig bedreigt. Reden om de studenten kennis te laten maken met alle facetten die bij de conservering en restauratie van het kunstzinnige digitale erfgoed  aan bod komen.   De aanwezigheid van het werkarchief in EYE (documentatie, schetsen, art-work, animation cells, dia’s) geeft de studenten een uniek kans om kennis te maken met Vegters methodieken. De als elektrotechnicus opgeleide filmer werkte aanvankelijk met traditionele animatietechnieken; in films als Nacht-Licht (1993), Space-Modulation (1994) en Forest-Views ((1999) begon Vegter te experimenteren met zelfgeschreven computerprogramma’s waarin hij principes van natuurlijke processen (effect van wind op patronen in woestijnzand, rimpelingen in golven etc.) gebruikte voor het creëren van abstracte, ritmische kleurpatronen.   Op vrijdag 31 januari presenteren de studenten hun bevindingen rond de De hemel is vierkant tijdens een bijeenkomst in het Duurzaamheidslab van LIMA, Arie Biemondstraat 111, Amsterdam. De presentatie van de drie case studies begint om 13.30 en duurt tot 17.00.   Wie de middag wil bijwonen kan zich van tevoren aanmelden bij mevr. Ellen Jansen, UvA-docent Conservering en Restauratie van Cultureel Erfgoed – Moderne en Hedendaagse Kunst, e.m.jansen@uva.nl  

getoonde foto: Abstracte experimentele animatie behouden voor de toekomst, De tijd (Bart Vegter, 2008) © Stichting Picos de Europa