Skip to content

Tentoonstelling, Films, Talks & Events

Werner Herzog

The Ecstatic Truth

18 juni — 1 oktober 2023

Werner Herzog – The Ecstatic Truth, Eye Filmmuseum Amsterdam; foto: Studio Hans Wilschut
Werner Herzog – The Ecstatic Truth, Eye Filmmuseum Amsterdam; foto: Studio Hans Wilschut

De tentoonstelling biedt inzicht in de manier waarop Herzog de wereld onderzoekt en beschouwt. Centraal staat de ecstatic truth, de extatische waarheid waar de regisseur continu naar op zoek is. Hiertoe construeert en stileert hij beelden die deze diepere waarheid blootleggen: “I’m modifying facts in such a degree that they resemble truth more than reality.”

Eye Filmmuseum presenteert een tentoonstelling en omvangrijk filmprogramma rondom het werk van de gevierde filmmaker Werner Herzog. Met zijn onorthodoxe oeuvre – dat ruim zeventig speelfilms, documentaires en shorts omvat – weet Herzog het publiek al ruim een halve eeuw lang te fascineren met onvergetelijke verhalen, beelden en personages. Zijn films bieden inzicht in de relatie tussen mensen en de chaotische wereld om hen heen, en in de oneindige onverschilligheid van de natuur ten opzichte van het menselijk bestaan.

Werner Herzog – The Ecstatic Truth, Eye Filmmuseum Amsterdam; foto: Studio Hans Wilschut
Werner Herzog – The Ecstatic Truth, Eye Filmmuseum Amsterdam; foto: Studio Hans Wilschut

Bekijk de tentoonstellingstrailer:

Een strand is gevuld met honderden dikke rode krabben (still uit Echos aus einem düsteren Reich (Werner Herzog, DE 1990); campagnebeeld Werner Herzog – The Ecstatic Truth)

In zijn werk zoekt Herzog de plekken op waar onze planeet het meest buitenaards aandoet. Van de rand van actieve vulkanen tot de wereld onder het poolijs; van de jungle tot brandende olievelden; van de Sahara tot de dodencel. Hij richt zijn camera op mensen die in extreme omstandigheden leven en overleven – van wetenschappers op Antarctica tot kindsoldaten. De regisseur voelt een sterke geestverwantschap met de dromers, de obsessievelingen, de solitaire rebellen en de gemarginaliseerden, die om welke reden dan ook de gebaande paden links laten liggen. Middels verhalen over deze buitengewone individuen weet Herzog tegelijkertijd grotere verhalen over het menselijk bestaan te vertellen. Daarbij toont hij zichzelf als iemand met een koele, observerende blik maar ook met een groot mededogen. Ook zijn diepe interesse in voortrazende technologische ontwikkelingen bezielt veel van zijn films.

Klaus Kinski bij de opnames van Fitzcarraldo (1982) Foto: Beat Presser © Werner Herzog Film / Deutsche Kinemathek
Klaus Kinski bij de opnames van Fitzcarraldo (1982) Foto: Beat Presser © Werner Herzog Film / Deutsche Kinemathek
Werner Herzog en Bruno S. bij de opnames van Stroszek (1977) Foto: Gunter Freyse © Werner Herzog Film / Deutsche Kinemathek
Werner Herzog en Bruno S. bij de opnames van Stroszek (1977) Foto: Gunter Freyse © Werner Herzog Film / Deutsche Kinemathek

De tentoonstelling is opgebouwd rondom een selectie sleutelscènes uit het oeuvre van Herzog, met iconische beelden uit films als Nosferatu: Phantom der Nacht (1979), Fitzcarraldo (1982), Little Dieter Needs to Fly (1997) en Grizzly Man (2004). Daarnaast zijn er documenten, archiefstukken en rekwisieten te zien, afkomstig uit het Werner Herzog Archief, en wordt zijn team geïntroduceerd. De tentoonstelling is samengesteld en georganiseerd in samenwerking met de Deutsche Kinemathek, Berlijn, die het archief beheert.

Herzog poogt de menselijke conditie in onze tijd te vangen en, in zijn woorden, “de innerlijke landschappen van de ziel” te verkennen. Hij schuwt er niet voor de werkelijkheid een handje te helpen om deze diepere, essentiële waarheid in beeld te brengen. Wie enkel geïnteresseerd is in de droge realiteit – de waarheid van de boekhouder – moet, aldus Herzog, maar naar beveiligingsbeelden kijken. Deze filmmaker is geen fly on the wall: hij ziet zichzelf liever als een woedende wesp waar je onmogelijk omheen kunt.

Zijn oprechte belangstelling voor de medemens, ook voor gemarginaliseerde of uitgesloten mensen, loopt als een rode draad door zijn oeuvre. Herzog is geïnteresseerd in mensen die buiten de gebaande paden leven, die om wat voor reden dan ook moeten 'vechten' voor hun bestaan, die niet begrepen worden door de samenleving.

still uit Lektionen in Finsternis (Werner Herzog, 1992)
still uit Lektionen in Finsternis (Werner Herzog, 1992)
Werner Herzog bij de opnames van Auch Zwerge haben klein angefangen (1970) Foto: Bettina von Waldthausen © Werner Herzog Film / Deutsche Kinemathek
Werner Herzog bij de opnames van Auch Zwerge haben klein angefangen (1970) Foto: Bettina von Waldthausen © Werner Herzog Film / Deutsche Kinemathek

Met zijn onvermoeibare drijfveer om films te maken inspireert Herzog al generaties lang filmliefhebbers én filmmakers. Daarbij gaat hij controverse nooit uit de weg: de Herzogfilm die géén discussie oproept, moet nog gemaakt worden. Zijn stem – je herkent zijn voice-over uit duizenden – en zijn gecultiveerde no-nonsense imago hebben van de regisseur een haast mythische cultfiguur gemaakt die in talloze memes op het internet voorkomt.

“Ik denk dat al deze dromen ook de jouwe zijn, en het enige verschil tussen jou en mij is dat ik ze [als filmmaker, red.] kan verwoorden. En dat is waar poëzie, schilderen, literatuur of film over gaat. Zo simpel is het.”

Werner Herzog

Over Werner Herzog

Werner Herzog (1942, München) maakte zijn eerste film toen hij 19 was. Sindsdien heeft hij meer dan 70 films afgeleverd, en vanuit zijn huidige woonplaats Los Angeles is hij nog altijd actief: behalve als filmmaker ook als acteur, schrijver, operaregisseur en aan de door hem opgerichte Rogue Film School. Met films als Auch Zwerge haben klein angefangen (1971) en Aguirre, der Zorn Gottes (1972) vestigde hij zijn naam als een van de belangrijkste naoorlogse Duitse filmmakers, naast Wim Wenders en Rainer Werner Fassbinder. Films als Nosferatu (1979), Fitzcarraldo (1982), Lektionen in Finsternis (1992) en Mein liebster Feind (1999) hebben een onbetwiste plek binnen de internationale geschiedenis van onafhankelijke film. Herzogs werk is veelvuldig bekroond en je kan bijna zeggen dat ‘Herzogiaans’ een genre op zich is geworden: groots, meeslepend, compromisloos en onmiskenbaar twintigste-eeuws.

Podcast: Herzog over Herzog

Vanuit het idee dat niemand zo goed over Herzog kan praten als Herzog zelf, hebben curator Jaap Guldemond en filmprogrammeur Thijs Havens zes uitspraken van de bijna mythische filmmaker gekozen om licht laten schijnen op zijn ideeën over film en zijn manier van werken.

Bekijk de tentoonstellingsregistratie:

Tentoonstelling Werner Herzog – The Ecstatic Truth, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2023, © Studio Hans Wilschut

Werner Herzog – The Ecstatic Truth, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2023, © Studio Hans Wilschut

poster Werner Herzog – The Ecstatic Truth

Films, talks & events

Voor het filmprogramma zijn ruim dertig films geselecteerd die gedurende de tentoonstelling in Eye’s bioscoopzalen te zien zijn. Vier hiervan worden door Eye uitgebracht en landelijk vertoond. Ook is er een uitgebreid programma met events, inleidingen en live muziek. Daarbij is ruimte voor een veelheid aan reflecties op zijn oeuvre, van fans én critici.

Gratis rondleiding

Iedere zondag neemt een rondleider je om 14:00 en 15:00 mee door de tentoonstelling op vertoon van je ticket. Vooraf aanmelden is niet nodig.

Zondag 23 juli, 20 augustus en 17 september is er om 15:15 een gratis instaprondleiding in NGT (Nederlandse Gebarentaal) door de tentoonstelling. Meld je hiervoor (gratis) aan bij rondleiding@eyefilm.nl.

Er is een speciale rondleiding voor havo/vwo bovenbouw, mbo en hbo.

Op zoek naar eerdere tentoonstellingen?

Bekijk het archief via de link.

Lees meer

De tentoonstelling is samengesteld en georganiseerd door Deutsche Kinemathek in samenwerking met Eye Filmmuseum

Hoofdpartner Tentoonstellingen

Hoofdsponsors Eye

Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Steun Eye en zie meer. Word Vriend van de Eye Society.