Let op: deze tentoonstelling is geweest.

Oskar Fischinger (1900-1967)

Experiments in Cinematic Abstraction
Tentoonstelling
16 december 2012 t/m 17 maart 2013

In samenwerking met het Center for Visual Music presenteerde EYE van 16 december 2012 tot 17 maart 2013 een tentoonstelling over Oskar Fischinger (1900-1967), een pionier op het gebied van animatiefilm en abstracte cinema. De Duits-Amerikaanse avant-gardefilmer maakte korte films die van grote invloed zijn geweest op de ontwikkeling van de animatiefilm en nog altijd een inspiratiebron zijn voor kunstenaars en ontwerpers. De tentoonstelling Oskar Fischinger (1900-1967) – Experiments in Cinematic Abstraction vestigde ook de aandacht op Fischingers vroegste experimenten en uitvindingen en werd vergezeld door een uitgebreid filmprogramma.

Fischinger was een uitvinder van allerlei ingenieuze filmische apparaten, zoals de wax-slicing machine en andere special effects. Hij was een van de eerste animatiemakers die abstracte beelden verbond met muziek en ritmes, lang voordat de videoclip bestond. De in het oog springende animaties van ‘De Tovenaar van Friedrichstrasse’, zoals hij werd genoemd, werden ook opgemerkt door beroemde regisseurs als Fritz Lang. In 1936 werd het door de opkomst van het nationaalsocialisme steeds moeilijker voor Fischinger te werken aan zijn experimentele avant-garde films. Hij week uit naar Hollywood op uitnodiging van de eerder geëmigreerde filmmaker Ernst Lubitsch.

Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

De tentoonstelling omvat veel van Oskar Fischingers films en nooit eerder getoonde animation drawings. Deze animatietekeningen gebruikte hij om zijn animatiefilms beeldje voor beeldje op te nemen. Er waren ook schilderijen, geannoteerde muziekscores, foto's en documenten te zien.

Bijzonder zijn de zelden vertoonde fragmenten van zijn experimentele films uit de jaren twintig en dertig, die zijn gerestaureerd en ook te zien waren in de tentoonstelling.

Let op: Deze tentoonstelling liep van 16 december 2012 tot en met 17 maart 2013

  • Oskar Fischinger (1900-1967), Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

  • Oskar Fischinger (1900-1967), Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

  • Oskar Fischinger (1900-1967), Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

  • Oskar Fischinger (1900-1967), Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

  • Oskar Fischinger (1900-1967), Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

  • Oskar Fischinger (1900-1967), Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

  • Oskar Fischinger (1900-1967), Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

  • Oskar Fischinger (1900-1967), Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

John Canemaker, New York Times
"Decades before computer graphics, before music videos, even before "Fantasia" (the 1940 version), there were the abstract animated films of Oskar Fischinger (1900-1967), master of "absolute" or nonobjective filmmaking. He was cinema's Kandinsky, an animator who, beginning in the 1920's in Germany, created exquisite "visual music" using geometric patterns and shapes choreographed tightly to classical music and jazz."

Variety noemt Fischingers werk "Masterworks of pure non-figurative, cinematic expression."

publicatie

Bij de tentoonstelling verscheen een rijk geïllustreerde monografie over Fischinger. Het is het eerste grote overzichtswerk waarin aandacht wordt besteed aan de positionering van zijn werk binnen de internationale avant-garde, aan animatie, muziek, schilderkunst, Hollywood, en zijn invloed op filmmakers, kunstenaars en animatie-filmmakers van nu.

Daarnaast bevat het boek nooit eerder gepubliceerde documenten, zoals correspondentie met andere kunstenaars en filmmakers, musici, essays van Fischinger zelf en worden een filmografie, bio- en bibliografie opgenomen. € 29,95. Redactie publicatie: Cindy Keefer en Jaap Guldemond.

 

films, talks, events

Gedurende de tentoonstelling organiseerde EYE een rijk flankerend film- en activiteitenprogramma in de filmzalen. In aansluiting op de tentoonstelling presenteerde EYE bovendien een game-installatie waarin geometrische figuren de hoofdrol spelen.

EYE organiseerde animatieworkshops bij de tentoonstelling en verdiende daarmee in februari de eretitel Museum van de Maand. Ook werd er een wedstrijd georganiseerd waarin studenten van kunstopleidingen werd gevraagd een animatiefilmpje te maken; een 'visual sound'. Tijdens deze Visual Sound contest hebben de studenten zich laten inspireren door het werk van Oskar Fischinger.

Lon Doekes is uiteindelijk de gelukkige winnaar geworden. Stijlelementen van de werken van  Fischinger kwamen duidelijk naar voren in de animatie van Lon Doekes, maar toch is de signatuur van de maker door de organisch bewegende beelden duidelijk te zien, aldus de jury.

credits

De tentoonstelling en publicatie zijn samengesteld door EYE’s Director of Exhibitions Jaap Guldemond en Cindy Keefer van het Center for Visual Music in Los Angeles.

Let op: deze tentoonstelling is geweest.