Let op: deze tentoonstelling is geweest.

Ryoji Ikeda

Tentoonstelling
15 september t/m 2 december 2018
Ryoji Ikeda Eye Filmmuseum

Beeldend kunstenaar en sleutelfiguur in de elektronische muziek Ryoji Ikeda staat bekend om zijn overweldigende live acts en geestverruimend audiovisueel werk. Speciaal voor Eye stelt Ikeda een spectaculaire presentatie samen, die je onderdompelt in beeld en geluid.

Voor zijn even minimalistische als adembenemende audiovisuele kunst maakt Ikeda (Japan, 1966) gebruik van wiskunde, kwantummechanica, computerdata, geluid en licht. Hij vormt die om tot werken van een ongrijpbare kracht en schoonheid. Vaak verbeelden zijn kunstwerken de onzichtbare structuren en data die ons leven besturen. Met mathematische precisie brengt hij geluid en beeld terug tot de essentie of overstelpt hij de kijker met een visueel bombardement van data. Van pixels tot het universum: het allerkleinste en allergrootste komen samen in zijn werk.

Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

Recentelijk zijn solotentoonstellingen en live performances van Ikeda gepresenteerd in Centre Pompidou in Parijs, Garage Museum of Contemporary Art in Moskou en Carriageworks in Sydney. Ikeda won de Prix Ars Electronica Collide@CERN in 2014.

de tentoonstelling

lees meer

In Eye is the radar [3WUXGA version A] (2012/2018) te zien. In deze enorme projectie worden abstracte beelden afgewisseld met beelden vanuit een microscoop en een telescoop, van verre werelden en in kaart gebrachte manen en weerpatronen. data.scan (2009) vertaalt gegevens uit wetenschappelijke onderzoeken, die zowel het menselijk lichaam als het astronomisch universum in kaart hebben gebracht.

point of no return (2018) is een nieuw werk dat Ikeda speciaal voor Eye heeft gemaakt. Op de voorzijde van een wand is een zwart gat te zien met enorme hoeveelheden informatie, op de achterkant een zeer helder wit gat. Ikeda: ‘Technisch eenvoudig, maar dit nieuwe werk zal het meest metafysische werk van mij zijn.’

Ikeda presenteert ook 4'33" (2010), een eerbetoon aan de compositie 4’33’’ van John Cage en een elegante verbeelding van Cages filosofische meditatie over de onmogelijkheid van stilte data.tron [3 SXGA+ version] (2009-2018) wordt geprojecteerd op een reusachtig scherm, waarop je het ontzaglijke van het universum kunt ervaren in het oneindige tussen 0 en 1. Hoeveel punten zijn er in een lijn? Hoeveel getallen bestaan er?

Let op: Deze tentoonstelling liep van 15 september tot en met 2 december 2018

  • © Ryoji Ikeda photo by Ryuichi Maruo

  • © Ryoji Ikeda photo by Ryuichi Maruo, courtesy of Yamaguchi Center for Arts and Media (YCAM)

  • © Ryoji Ikeda photo by Ryuichi Maruo, courtesy of Yamaguchi Center for Arts and Media (YCAM)

Filmprogramma The Man Machine
18 oktober - 13 november 2018

Filmmakers laten hun verbeeldingskracht los op de technologisering van het menselijk lichaam en de vermenselijking van de technologie. Is de laatste barrière geslecht? Kan de mens verlost worden van zijn door de natuur gedicteerde beperkingen, en willen we dat eigenlijk wel? Eye kijkt drie weken lang terug en vooruit met een programma over de fusie van mens en machine en de rol van hightech en big data.

Binnen het filmprogramma The Man Machine programmeert Eye een vijftal specials rondom en met het werk van Ryoji Ikeda, o.a.: 

Live performance datamatics [ver.2.0] in Eye (23 november)
I.s.m. Amsterdam Art Weekend en IDFA. In zijn live performance datamatics [ver.2.0] behandelt Ikeda de manieren waarop data ons begrip van de wereld vormen. Het hypnotiserende werk meandert tussen de natuur, de wetenschap en de filosofie en overschrijdt op subtiele wijze de grenzen tussen het reële en het virtuele.

  • © Ryoji Ikeda Courtesy of Shanghai 21st Century Minsheng Museum

  • © Ryoji Ikeda Courtesy of Shanghai 21st Century Minsheng Museum

Volledig aanbod

Van A tot Z

Let op: deze tentoonstelling is geweest.