Let op: dit programma-onderdeel ligt in het verleden. Bekijk een actueel overzicht met programma's bij EYE
Thema

CARNE y ARENA (Virtually Present, Physically Invisible)

15 juni t/m 26 augustus

Eye Filmmuseum in Amsterdam en de Fenixloods in Rotterdam brengen de grensverleggende Oscarwinnende virtual reality-installatie CARNE y ARENA (2017) van Alejandro González Iñárritu naar Nederland. Het werk transformeert op indringende wijze de bezoeker tot vluchteling.

CARNE y ARENA is in Nederland op twee plekken te zien. Deze zomer in Amsterdam (15 juni t/m 26 augustus 2018) als tweede werk in de serie Xtended, waarin Eye aandacht besteedt aan spraakmakende Virtual Reality-projecten van filmmakers en kunstenaars. 

CARNE y ARENA is een individuele ervaring, gebaseerd op waargebeurde verhalen van migranten uit Mexico en Centraal Amerika. De bezoeker loopt met blote voeten in het zand en waant zich in de onbarmhartige grenswoestijn tussen Mexico en de Verenigde Staten. CARNE y ARENA is gemaakt met state of the art virtual reality-technologie om een ruimte met meerdere verhaallijnen van echte mensen tot leven te brengen.

CARNE y ARENA ging in mei 2017 in première als eerste VR-installatie ooit in de officiële selectie van het filmfestival van Cannes. CARNE y ARENA was eerder te zien in de Fondazione Prada in Milaan, Tlatelolco University Cultural Center in Mexico-Stad en LACMA in Los Angeles.

CARNE y ARENA kreeg in oktober 2017 een Special Academy Award (Oscar©) toegekend voor de visionaire en krachtige manier van storytelling.

CARNE y ARENA (Virtually Present, Physically Invisible), van 15 juni t/m 26 augustus 2018 in Casco, Asterweg 22, Amsterdam-Noord, naast Eye Collectiecentrum. Vanaf 17 juni dagelijks geopend 10.00 – 22.00.

...dit is dromen met je ogen open... (***** De Volkskrant)

 ...zo’n fysieke en overweldigende ervaring, dat iedere beschrijving eigenlijk al te veel is... (VPRO/Cinema.nl)

...ongekende filmervaring...Realistischer dan dit kan een film niet zijn...een ervaring die een reguliere filmvoorstelling nooit kan geven... (Algemeen Dagblad)


Alejandro González Iñárritu en een bakker uit El Salvador tijdens de shoot voor CARNE y ARENA. Credit: © Legendary, Foto: Chachi Ramirez.

CARNE y ARENA (Virtually Present, Physically Invisible)

Tijdens een vlucht door de woestijn opgepakt worden door een Amerikaanse grenspatrouille: de bezoeker, die tegelijkertijd toeschouwer en deelnemer is, ervaart in het confronterende CARNE y ARENA op indringende wijze de rauwe werkelijkheid van de Mexicaanse vluchteling.

Alejandro González Iñárritu baseerde zijn virtual reality-drama op gesprekken met migranten uit Mexico en Midden-Amerika.

'Tijdens de afgelopen vier jaar groeide het project in mijn gedachten. Ik had het voorrecht om veel vluchtelingen uit Mexico en Centraal Amerika te spreken. Hun levensverhalen grepen mij aan en bleven me bij, en zodoende nodigde ik sommige van hen om met mij samen te werken aan dit project.' Iñarritu vervolgt: 'mijn doel was te experimenteren met VR technologie om zo te onderzoeken wat het betekent mens te zijn buiten het kader van het filmframe. In een frame worden de dingen alleen maar waargenomen. In deze installatie krijgt de bezoeker de gelegenheid in de huid te kruipen van de immigranten. In hun voetsporen te lopen en te voelen hoe het daadwerkelijk is om te vluchten.'

Volgens Iñárritu verlangt VR een heel nieuwe taal. Niet voor niets won het vernieuwende CARNE y ARENA de Special Academy Award voor storytelling. De Oscar-organisatie noemde het project bijzonder emotioneel en fysiek meeslepend. ‘Het is een creatieve doorbraak in het zich nog ontwikkelende gebied van virtual reality.’

Emmanuel Lubezki, Iñárritu’s vaste cameraman - met drie Oscars op zijn naam - speelde samen met ILMxLAB en producent Mary Parent een cruciale rol in de verwezenlijking van deze VR-installatie.

CARNE y ARENA (Virtually present, Physically Invisible) is geproduceerd en gefinancierd door Legendary Entertainment, Fondazione Prada en Emmerson Collective.

What Mr. Iñárritu has proved, with this formidable new work, is that making VR more than a sideshow medium is the job of artists, and that some stories can compel us more deeply when we are dropped into their protagonists’ lives. One of those stories takes place every day along the American border — and in the Mediterranean as well — by people with no greater designs than the pursuit of happiness. Jason Farago, The New York Times

It is a visceral and astonishing work. Carolina A. Miranda, The Los Angeles Times

films, talks en events

Ter gelegenheid van CARNE y ARENA programmeert Eye een uitgebreid programma met films, talks en events over grenzen en migratie. Hiervoor wordt onder meer geput uit de collectie van het filmmuseum.

xtended

Eye Filmmuseum zet de zintuigen op scherp met Xtended, een doorlopend, tweemaandelijks programma gewijd aan VR-installaties van internationale kunstenaars en filmmakers. Voor de serie hebben gerenommeerde makers hun deelname toegezegd. Na CARNE y ARENA staat werk van Laurie Anderson, Marina Abramović en Tsai Ming-liang op het programma. Het is de eerste keer dat een museum over meerdere jaren structureel aandacht besteedt aan virtual reality als filmische kunstvorm.

Mede mogelijk gemaakt door:   

    

Technische partners:

 

  

  • CARNE y ARENA vindt plaats van 15 juni t/m 26 augustus 2018, dagelijks tussen 10:00 en 22:00

  • Locatie: Casco (Asterweg 22, naast Eye Collectiecentrum, 10 minuten lopen van Eye Filmmuseum)

  • Kaarten zijn alleen online te koop

  • Kaarten worden verkocht per timeslot, er kan één persoon tegelijk door de ervaring

  • Kaarten kunnen na aankoop niet worden geruild of geretourneerd

  • Kaarten zijn onderling wel overdraagbaar

Volledig aanbod

Van A tot Z