Let op: dit programma-onderdeel ligt in het verleden. Bekijk een actueel overzicht met programma's bij EYE
Thema

Celebrate Cinema 2 jaar EYE

30 maart tot en met 6 april

EYE viert feest want het is alweer onze tweede verjaardag aan het IJ. We hebben daarom een aantal bijzondere voorpremieres van ondermeer Shirley, Il Conformista en Blue Ruin, klassiekers uit onze collectie van Hitchcock en een Cinema Concert van Fritz Lang’s Metropolis in speciale 4k restauratie. In het weekend van 5 en 6 april doet EYE mee aan het Museumweekend en kun je onze Cinema Remake expositie bezoeken voor slechts 1,-! Voorafgaand aan het internationale film symposium Orphans 9 is er een speciale EYE collectiedag georganiseerd op 30 maart.

Collectiedag Celebrate Cinema
Programma 30 maart; voertaal Engels; kaartjes voor diverse programmaonderdelen los verkrijgbaar

10:30 -12:30: Interview van Theo van Gogh
Vertoning van de nieuwe kopie van Theo van Goghs Interview (2003, 91’), die tot stand kwam in het – nu beëindigde – project Beelden voor de Toekomst, de grootscheepse digitaliseringsoperatie waarbij ca. 23.000 uur film geconserveerd, gerestaureerd en digitaal toegankelijk is gemaakt. De voorstelling is een voorproefje van een Theo van Gogh-retrospectief dat  later dit jaar door EYE wordt georganiseerd ter herdenking van de moord op Van Gogh, tien jaar geleden. EYE-curator Rommy Albers (Nederlandse film) zal de film – met Engelse ondertitels – inleiden.  

13:00- 14:15: wereldpremière Through the enemy’s lines
Wereldpremière van de verloren gewaande Deense WOI-film Mit faedreland, min kaerlighed ((Through the enemy’s lines, ca. 35’), die in 2013 werd teruggevonden in de collectie van EYE en nu is gerestaureerd De vertoning maakt deel uit van het European Film Gateway Project rond de visuele verbeelding van de Eerste Wereldoorlog. EYE is hierin de op een-na grootste  leverancier van beelden (fragmenten van documentaires, amateurfilms. filmjournaals en speelfilms), met meer dan honderd uur opnamen uit de archieven. Inleiding door Thomas Christensen van het Deens Filminstituut en EYE-curator Stille Film Elif Rongen, die ook de inmiddels ten doop gehouden website  www.EFG1914.eu zullen toelichten.

14:45-16:00: samenwerking EYE en National Film Preservation Foundation
Presentatie van de samenwerking tussen EYE en de National Film Preservation Foundation (San Francisco) betreffende restauratie van unieke kopieën van Amerikaanse stille films in de EYE-collectie.

Filmarchivarissen Ned Thanhouser, Jeff Lambert en EYE-curator Stille Film-Elif Rongen buigen zich over de lijst stille films die op de rol staat om gerestaureerd te worden. Ook praat men over het belang van internationale samenwerking bij het behoud van vroeg filmerfgoed. Door uitwisseling van kennis kunnen verloren gewaande of door verval aangevreten films aan de vergetelheid worden ontrukt. Ook het publiek speelt daarbij een rol: via het initiatief EYE Support Film – ondersteund door donateurs – is onlangs de vroege kerstfilm Le noël de maman (Pathé Frères, 1911) in volle luister hersteld, de film wordt tijdens de bijeenkomst vertoond.

16:30-18:15: The Last Edition teruggevonden en gerestaureerd
De vroege Amerikaanse speelfilm The Last Edition (Emory Johnson, 1925, 89’), met historische opnamen van het vroege San Francisco, werd verloren gewaand maar dook in 2011 op in EYE. The Last Edition is door filmerfgoedspecialist Rob Byrne gerestaureerd, met ondersteuning van Amerikaanse sponsoren, en is na, de première op het San Francisco Silent Film Festival van afgelopen zomer, nu te zien in EYE.

In The Last Edition schildert Johnson het jachtige leven van een door de wol geverfde krantenman (Ralph Lewis) die druk in de weer is om de nieuwste editie van The San Francisco Chronicle te doen verschijnen. De regisseur volgt de editor op zijn tochten door de stad en geeft een beeld van de hectische gang van zaken op een krantenredactie – van de nieuwsgaring tot aan het zakken van de krant en de distributie. Bijzonder zijn de historische opnamen van San Francisco: in beeld komen karakteristieke gebouwen als de Pacific Telephone and Telegraph Building, City Hall en het Pickwick Hotel.

Filmarchivaris Rob Byrne dacht dat de film verloren was gegaan, maar hoorde in 2011 dat EYE nog een nitraatkopie van deze stille film in zijn collectie had. Op basis van deze print wist Byrne van het fragiele, brandbare materiaal een digitale restauratie te vervaardigen. Byrne verzorgt de inleiding, de film wordt live muzikaal begeleid door Stephen Horne.