Let op: dit programma-onderdeel ligt in het verleden. Bekijk een actueel overzicht met programma's bij EYE
Thema

EYE International Conference

27 t/m 30 mei 2017

Van 27 tot en met 30 mei 2017 vindt de jaarlijkse EYE International Conference plaats. Dit jaar host de conferentie "The Reel Thing", een symposium over de allernieuwste ontwikkelingen op het gebied van conservering en restauratie.

The Reel Thing is in 1994 opgericht door Grover Crisp en Michael Friend en is sindsdien op verschillende locaties in de Verenigde Staten, Europa en Zuid-Amerika georganiseerd.

The Reel Thing in EYE is een ​​tweedaags programma met een unieke line-up van 25 experts, onder wie lab-technici, academici, collectiemedewerkers, nieuwe-mediatechnologen en conservatoren. Naast technische presentaties staan er ook speciale vertoningen van recent gerestaureerde films op het programma.

De derde conferentiedag vindt plaats in het nieuwe EYE Collectiecentrum. Het programma bestaat uit presentaties, workshops, een boeklaunch en tours door het gebouw.

De opening van de EYE International Conference is op zaterdag 27 mei om 16u45.

N.B.

  • Aanmelding geeft ook toegang tot de EYE Collectiedag op zaterdag 27 mei (start: 11u30), waar enkele hoogtepunten uit de EYE-collectie worden gepresenteerd, en tot een speciaal EYE on Art-programma op dinsdag 30 mei om 19.15
  • Op zondag en maandag zijn lunch en diner bij de ticketprijs inbegrepen

Locatie 27-29 mei: EYE Filmmuseum IJpromenade 1, Amsterdam

Locatie 30 mei: EYE Collectiecentrum Asterweg 26, Amsterdam

Fees and registration via The Reel Thing.

schedule.pdfpdf, 25.86 KB
programma_30_meipdf, 320.87 KB
speaker_bios.pdfpdf, 36.35 KB
screenings

Sunday May 28

In the Heat of the Night (Norman Jewison, 1967, USA)
4K restoration (2017) by Park Circus in collaboration with MGM. European premiere.
With an introduction by Grover Crisp (Executive Vice President Asset Management, Film Restoration & Digital Mastering, Sony Pictures)

 

Monday May 29

Un Chapeau de Paille d’Italie (René Clair, 1927, FR)
4K restoration (2016) by the Cinématèque Française and the San Francisco Silent Film Festival.
With an introduction by Céline Ruivo (Hoofd Filmcollectie, Cinématèque Française)

programma

Restoring Ula Stöckl's Neun Leben Hat Die Katze (The Cat Has Nine Lives)

Julia Wallmüller, Deutsche Kinemathek

 

Recovering Early Optical Sound

Simon Lund, Cineric, Inc.

 

The Restoration of Le fer à cheval (1909) by Camille de Morlhon

Marcello Seregni, Associazione Culturale Hommelette (Trieste) / Fondazione Cineteca Italiana

Alice Rispoli, Associazione Culturale Hommelette (Trieste) / Cineteca del Friuli

 

Dick Higgins’ “For the Dead”: The Challenges of Preserving a Moebius Strip Loop Film

Kristof Efferenn, Kunsthochschule für Medien Köln

Arnaud Obermann, Staatsgalerie Stuttgart

 

The REMI Project – Handmade Emulsion Primitive Colour

Esther Urlus, WORM Filmwerkplaats

 

Preservation and Accessibility of Digital Born and Digitized Film

Jeroen De Mol, EYE Filmmuseum

Annegien Schrier, EYE Filmmuseum

 

HDR Grading Applied to Film Heritage

Audrey Birrien, Éclair

 

Preservation Metadata for DPX

Marjolein Steeman, Netherlands Institute for Sound and Vision

Josefien Schuurman, Netherlands Institute for Sound and Vision

 

Restoring Fritz Lang’s DER MÜDE TOD (Destiny)

Anke Wilkening, Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung

 

Preserving Imperfection – Ethics and Pragmatism in Digital Preservation

Tone Føreland, National Library of Norway

 

Traditional Photochemical Printing – Sharing Laboratory Techiques

Tiago Ganhão, Cinemateca Portuguesa

Paolo Bernardini, Cinemateca Portuguesa

 

Innovating Analogue Lab Techniques for use in the Digital Age

Gerard de Haan, Haghefilm Digitaal

 

Film Restoration Using Classical Conservation/Restoration Tools and Techniques

Ulrich Ruedel, University of Applied Science, Berlin

Anke Mebold, Deutsches Filminstitut, Wiesbaden

 

Building a Flexible High Resolution Scanner for Legacy Film Capture

Daniel Borenstein, Centre national du cinéma et de l'image animée

Chris Hall, Filmlight Ltd, UK

 

Acoustics for Small Rooms

Gilles Barberis, l’Immagine Ritrovata

Lorenzo Rattini, DAS – DecoAcousticSolution

 

The Digital release of Napoleon vu par Abel Gance (1927)

Ben Thompson, BFI National Archive

Paul Wright MIET – Dragon Digital Ltd. 

 

 

in samenwerking met