Let op: dit programma-onderdeel ligt in het verleden. Bekijk een actueel overzicht met programma's bij EYE
Thema

Filmcollege

Mūbii Japan – 90 jaar Japanse cinema

Bezoekers die meer willen weten van de Japanse cinema kunnen vanaf 5 oktober in EYE gedurende acht maandagavonden, een in samenwerking met Dick Stegewerns en de Universiteit Leiden georganiseerd, filmcollege volgen. Het filmcollege is niet meer te koop als reeks maar wel als losse voorstelling (filmcollege + film). 

De acht colleges bieden een overzicht van de Japanse film vanaf de vroegste stille films tot aan de arthousefilms uit het Japan van nu. Aansluitend op de colleges worden films vertoond die een doorsnede bieden van het programma van Mūbii Japan. Dr. Stegewerns is als historicus verbonden aan de Universiteit van Oslo (Moderne Japanse geschiedenis) en was eerder correspondent voor NRC Handelsblad in Tokio.

data en inhoud colleges

Filmcollege
Mūbii Japan: geschiedenis van de Japanse film

Docenten:  Prof.dr. Ivo Smits (Letteren en Culturen van Japan, Universiteit Leiden), dr. Dick Stegewerns (Moderne Japanse geschiedenis, Universiteit van Oslo)

Data:  5, 12, 19, 26 oktober, 2, 9, 16, 30 november 2015 (8 maandagavonden)

Tijden:  aanvang 19.30, (m.u.v. 12 okt. 20.00) einde ca. 22.30 (college + film)

Voertaal:  Nederlands

Filmcolleges

5 oktober 19.30  
Filmcollege Mubii Japan: stomme film, explicateurs en een nieuwe filmtaal (door Prof.dr. Ivo Smits)

Film: Every-Night Dreams (Mikio Naruse, 1933), met live-muziek

Dit college behandelt het begin van de cinema in Japan tot ca. 1930 en staat uitgebreid stil bij de experimenten om een eigen filmtaal te ontwikkelen, waarbij een belangrijke rol was weggelegd voor de zgn. ‘explicateurs’ (benshi).

12 oktober, 20.00 
Filmcollege Mubii Japan: Modernisme en de nieuwe burger (door Prof.dr. Ivo Smits)

Film: Sisters of the Gion (Kenji Mizoguchi, 1936)

Film werd bij uitstek het medium van moderniteit. Dit college staat stil bij Japanse versies van moderniteit, de rol van vrouwen daarin, en de opwinding en de spanningen die modern-zijn opleverde.

19 oktober, 19.30  
Filmcollege Mubii Japan: de Japanse filmindustrie tijdens de Tweede Wereldoorlog en de bezetting (dr. Dick Stegewerns)

Film: No Regrets For Our Youth (Akira Kurosawa, 1946)

De Tweede Wereldoorlog was de eerste echte filmoorlog. Zowel in de VS als in Japan werd de filmindustrie volledig gemobiliseerd, maar in Japan bleef film ook tijdens de bezettingsperiode een instrument voor propagandadoeleinden.

26 oktober, 19.30  
Filmcollege Mubii Japan: klassiekers 1: De meest Japanse regisseur? De films van Yasujiro Ozu (dr. Dick Stegewerns)

Film: Banshun (Yasujiro Ozu, 1949)

Yasujiro Ozu (1903- 1963) werd pas na zijn dood ontdekt door de buitenwereld als een van de belangrijkste filmregisseurs ooit. Hoe leidt een unieke radicale stijl die de mogelijkheden van het medium film veelal afwijst tot vloeiende commerciële films? En hoe ontwikkelen onbegrijpelijk geachte observaties van het Japanse familieleven zich tot een drager van een universele boodschap?

2 november, 19.30  
Titel voor A.T.: Filmcollege Mubii Japan: klassiekers 2: De meest westerse regisseur? De films van Akira Kurosawa (door Prof.dr. Ivo Smits)

Film: Rashomon (Akira Kurosawa, 1951)

In 1951 werd de internationale filmwereld wakker geschud en zag eigenlijk voor het eerst dat ook in Japan een bloeiende filmindustrie bestond. De regisseur die dat mogelijk maakte was Akira Kurosawa (1910-1998). Wat maakte zijn films zo aantrekkelijk, en hoe uitzonderlijk was zijn filmuniversum?

9 november, 19.30
Filmcollege Mubii Japan: de Japanse Nouvelle Vague (dr. Dick Stegewerns)

Film: Naked Youth (Nagisa Oshima, 1960)

Om het tij te keren van de proliferatie van de televisie gaf Japan’s meest conservatieve studio Shochiku een groep jonge honden, afgestudeerd aan topuniversiteiten en links georiënteerd, de kans om hun eigen films te maken. Het eerste (en enige?) voorbeeld van new wave cinema binnen een commerciële filmstudio.

16 november, 19.30  
Filmcollege Mubii Japan: Art Theatre Guild & de Japanse underground film (dr. Dick Stegewerns)

Film: Funeral Parade of Roses (Toshio Matsumoto, 1969)

Gedurende de lange crisis van de Japanse filmindustrie functioneerde het onafhankelijke productie-  en distributiebedrijf Art Theatre Guild (samen met de softporno industrie) twee decennia als de reddende engel van de Japanse cinema.

30 november, 19.30 
Filmcollege Mubii Japan: de ‘New New Wave’ (door Prof.dr. Ivo Smits)

Film: Maborosi (Hirokazu Kore-eda, 1995)

Na een lange crisis in de Japanse filmwereld keerden Japanse films halverwege de jaren negentig terug op het internationale filmfestivalcircuit.

Het filmcollege is per avond te koop. Het boek bij het filmcollege A Hundred Years of Japanese Film (Donald Richie, paperback, €26,50) is te koop in EYE shop.

'join' het event op Facebook

 

Op 5 oktober start in EYE het filmcollege over de geschiedenis van de Japanse film, een samenwerking met de Universiteit...

Posted by EYE on Wednesday, August 5, 2015