Let op: dit programma-onderdeel ligt in het verleden. Bekijk een actueel overzicht met programma's bij EYE
Andrei Tarkovsky, Nostalgia (1983)
Thema

Tarkovski filmprogramma

vanaf 14 september 2019

Met beeldrijke en associatieve vertellingen als Andrej Roebljov (1967), Solaris (1971), De spiegel (1974) en, vooral, Stalker (1979), verwierf Andrej Tarkovski (1932-1986) faam als een van de belangrijkste vernieuwers van de cinematografische taal. Eye wijdt dit najaar een solotentoonstelling en een filmprogramma aan de vermaarde filmer-mysticus en zoomt in op Tarkovski’s zoektocht naar existentiële waarheid. De tentoonstelling omvat unieke documenten – brieven, foto’s en polaroids – die nooit eerder in Nederland te zien zijn geweest; in het zaalprogramma zijn alle digitaal gerestaureerde films te zien.

In het oeuvre van Andrej Tarkovski lopen dromen en herinneringen, heden en verleden door elkaar. De schilderachtige schoonheid van zijn beelden, de metafysische beschouwingen over de mensheid, en ook Tarkovski’s heldere uiteenzettingen over de cinema inspireren nog altijd nieuwe generaties filmmakers en kunstenaars.

  • Het offer / The Sacrifice (1986)

  • Nostalghia (1983)

Buiten het keurslijf van de sociaal-realistische Sovjetcinema ontwikkelde Tarkovski een eigenzinnig oeuvre waarin hij het leven schetst als een spirituele zoektocht naar waarheid en zelfkennis – wat Tarkovski de ‘innerlijke stem van de mens’ noemt, die alleen gehoord kan worden in het bereik van het magische en transcendentale. De regisseur zag zijn films als ‘hiëroglyfen van absolute waarheid’, als een daad van creatieve schepping die, beter dan de analytische wetenschap, in staat was existentiële betekenis te onthullen.

Voor de in 1986 overleden regisseur was film bij uitstek het medium om dicht bij het echte leven te geraken. Van alle kunsten stond film het dichtst bij de wetmatigheden van het menselijk denken en leven, stelde Tarkovski – en daarom was cinema de meest waarheidsgetrouwe kunstvorm. De vorm van Tarkovski’s films werd bepaald door extreem lang aangehouden shots, een langzaam bewegende camera, bijzonder gebruik van geluid en muziek en van kleur verschietende filmbeelden.

  • Solaris (1972)

  • Stalker (1979)

  • Andrej Roebljov / Andrei Rublev (1966)

In het zaalprogramma is het volledige oeuvre van Tarkovski te zien, met grotendeels nieuwe digitale restauraties, waaronder De spiegelSolaris en Tarkovski’s laatste film, Het offer (1986). Ook zijn er films te zien van makers die Tarkovski hebben geïnspireerd zoals Sergej Paradzjanov en Robert Bresson, of van regisseurs die zich door Tarkovski hebben laten inspireren, onder wie Lars von Trier en Alex Garland.

Zes van Tarkovski’s films worden door Eye in landelijke distributie gebracht en worden in ca. veertig Nederlandse filmtheaters vertoond.

Voor wie zich wil verdiepen in het werk van Tarkovski is er een zesdelige lezingenserie, georganiseerd in samenwerking met Ruslanddeskundige Otto Boele (Russische studies, Universiteit Leiden). Het tijdschrift Kunstschrift brengt een speciaal Tarkovski-nummer uit.

landelijk te zien

Naast het retrospectief brengt Eye een aantal hoogtepunten uit in de nationale filmtheaters: 

landelijke vertoningen Tarkovski

Volledig aanbod

Van A tot Z