Thema

The Reel Thing

27 t/m 30 mei 2017

Van 27 tot en met 30 mei 2017 presenteert EYE International Conference The Reel Thing, een driedaagse conferentie in EYE over de allernieuwste ontwikkelingen op het gebied van conservering en restauratie, waarbij volop ruimte is voor informatie-uitwisseling en discussie.

The Reel Thing is in 1994 opgericht door Grover Crisp en Michael Friend en is sindsdien op verschillende locaties in de Verenigde Staten, Europa en Zuid-Amerika georganiseerd.

The Reel Thing in EYE is een ​​driedaags programma met een unieke line-up van lab-technici, academici, collectiemedewerkers, nieuwe-mediatechnologen en conservatoren. Naast technische presentaties staan er ook speciale vertoningen van recent gerestaureerde films op het programma.

Deelnemers aan de The Reel Thing zijn onder anderen filmmakers, vertegenwoordigers van filmstudio's, filmarchieven, universiteiten, musea en post-productiebedrijven.

Opgelet

  • Aanmelding geeft ook toegang tot de EYE Collectiedag op zaterdag 27 mei (start: 11u30), waar enkele hoogtepunten uit de EYE-collectie worden gepresenteerd, en tot een speciaal EYE on Art-programma op dinsdagavond 30 mei.
  • Op zondag en maandag zijn lunch en diner bij de ticketprijs inbegrepen.

Locatie:
EYE Filmmuseum
IJpromenade 1, Amsterdam
 

Fees and registration via The Reel Thing.

abstracts.pdfpdf, 43.09 KB
screenings

Sunday May 28

In the Heat of the Night (Norman Jewison, 1967, USA)
4K restoration (2017) by Park Circus in collaboration with MGM. European premiere.
With an introduction by Grover Crisp (Executive Vice President Asset Management, Film Restoration & Digital Mastering, Sony Pictures)

 

Monday May 29

Un Chapeau de Paille d’Italie (René Clair, 1927, FR)
4K restoration (2016) by the Cinématèque Française and the San Francisco Silent Film Festival.
With an introduction by Céline Ruivo (Curator, Cinématèque Française)

voorlopig programma

Additional speakers will be added

 

Restoring Ula Stöckl's Neun Leben Hat Die Katze (The Cat Has Nine Lives)

Julia Wallmüller, Deutsche Kinemathek

 

Recovering Early Optical Sound

Simon Lund, Cineric, Inc.

 

The Restoration of Le fer à cheval (1909) by Camille de Morlhon

Marcello Seregni, Associazione Culturale Hommelette (Trieste) / Fondazione Cineteca Italiana

Alice Rispoli, Associazione Culturale Hommelette (Trieste) / Cineteca del Friuli

 

Dick Higgins’ “For the Dead”: The Challenges of Preserving a Moebius Strip Loop Film

Kristof Efferenn, Kunsthochschule für Medien Köln

Arnaud Obermann, Staatsgalerie Stuttgart

 

The REMI Project – Handmade Emulsion Primitive Colour

Esther Urlus, WORM Filmwerkplaats

 

Preservation and Accessibility of Digital Born and Digitized Film

Jeroen De Mol, EYE Filmmuseum

Ernst van Velzen, EYE Filmmuseum

 

HDR Grading Applied to Film Heritage

Audrey Birrien, Éclair

 

Preservation Metadata for DPX

Marjolein Steeman, Netherlands Institute for Sound and Vision

Josefien Schuurman, Netherlands Institute for Sound and Vision

 

Restoring Fritz Lang’s DER MÜDE TOD (Destiny)

Anke Wilkening, Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung

 

Preserving Imperfection – Ethics and Pragmatism in Digital Preservation

Tone Føreland, National Library of Norway

 

Traditional Photochemical Printing – Sharing Laboratory Techiques

Tiago Ganhão, Cinemateca Portuguesa

Paolo Bernardini, Cinemateca Portuguesa

 

Innovating Analogue Lab Techniques for use in the Digital Age

Gerard de Haan, Haghefilm Digitaal

 

Film Restoration Using Classical Conservation/Restoration Tools and Techniques

Ulrich Ruedel, University of Applied Science, Berlin

Anke Mebold, Deutsches Filminstitut, Wiesbaden