Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
Swedish still1

A Swedish love story

Het speelfilmdebuut van Roy Andersson, over de liefde tussen twee pubers die zich afzetten tegen de harde wereld van de volwassenen, won maar liefst vier prijzen op het filmfestival van Berlijn. Bij de première van Anderssons nieuwste film A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence vertoont EYE alle eerdere speelfilms van deze hoogst eigenzinnige  regisseur.

Swedish poster

Voor zijn romantisch drama over de twee tieners Per en Annika die verliefd worden en zich tegen de fantasieloze wereld van de volwassenen keren, liet Andersson zich inspireren door de ironisch-melancholische toon van de Tsjechische nouvelle vague uit de jaren zestig. Het resultaat is een gevoelig, grappig portret van twee kinderen wier liefde niet serieus genomen wordt. Per en Annika trekken zich echter niets aan van sociale klassenverschillen en halen de schouders op over de no nonsense instelling van hun teleurgestelde opa”s, oma”s en tantes.

Anderssons volgende speelfilm Giliap (1975) bleek een flop, waarna de regisseur zich ruim twintig jaar lang toelegde op het regisseren en produceren van – vaak briljante – reclamefilms. Pas in 2000 keerde hij terug op het speelfilmtoneel met het wereldwijd geprezen, licht absurde Songs from the Second Floor (2000, juryprijs in Cannes).

Details

Swedish still2
Swedish still3
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op