Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still Lewat Djam Malam (After the Curfew) (Usmar Ismail, ID 1954)

After the Curfew

Usmar Ismail / ID, 1954 / 101 min.

Een idealistische soldaat keert na de onafhankelijkheidsoorlog terug van het front, maar kan moeilijk integreren in de nieuwe Indonesische samenleving. Met Lewat Djam Malam (After the Curfew) maakte Usmar Ismail een artistieke mijlpaal in de Indonesische filmgeschiedenis; de naweeën van de revolutie en de wording van het postkoloniale Indonesië komen volop in beeld.

poster Lewat Djam Malam (After the Curfew) (Usmar Ismail, ID 1954)

Regisseur, scenarist en producent Usmar Ismail wordt vaak gezien als één van de vaders van de Indonesische cinema. Afkomstig uit de theaterwereld en al vroeg geïnteresseerd in film, kwam hij tijdens de Japanse bezetting tot het besef dat film meer kan zijn dan enkel entertainment. Hij begon eind jaren 40 zelf films te maken en richtte in 1950 zijn eigen productiebedrijf op, Perfini (Perusahaan Film Nasional Indonesia).

Ismail, zelf een majoor tijdens de revolutie, geloofde dat films moesten gaan over de dagelijkse realiteit en wilde zijn perspectief tonen op de sociale problemen van zijn tijd. Hij creëerde met Lewat Djam Malam een portret van de teruggekeerde soldaten met een voor die tijd ongekend realisme en emotionele complexiteit, over de trauma’s van de oorlog en de desillusie die daarop volgde.

De film is in 2012 gerestaureerd door het Nationaal Museum van Singapore en het laboratorium Cineteca di Bologna/L'Immagine Ritrovata, in samenwerking met The Film Foundation's World Cinema Project, Konfiden Foundation, Kineforum van de Jakarta Arts Council en de familie van Usmar Ismail Estate.

Inleiding door Lisabona Rahman, die meewerkte aan de restauratie van After the Curfew. Rahman is freelance 'moving image and presentation consultant', eerder werkzaam bij de Sinematek Indonesia. Ze is op 18 mei aanwezig in Eye voor een presentatie in This is Film! over het werk van de Indonesische actrice en filmmaakster Ratna Asmara.

Dit is onderdeel van

Details

Regisseur

Usmar Ismail

Productiejaar

1954

Productieland(en)

ID

Originele titel

Lewat djam malam

Lengte

101 min.

Taal

Indonesisch

Ondertiteling

ENG

Drager

DCP

Onderdeel van

Revolusi!

Revolusi! in het Rijksmuseum en Revolusi! in Eye: allebei nemen ze je mee naar de tijd van de Indonesische vrijheidsstrijd. Het filmmuseum brengt een programma met Indonesische ‘strijdfilms’ waarvan sommige nooit eerder in Nederland te zien zijn geweest.

Lees meer
campagnebeeld Revolusi!
still Lewat Djam Malam (After the Curfew) (Usmar Ismail, ID 1954)
still Lewat Djam Malam (After the Curfew) (Usmar Ismail, ID 1954)

Mede mogelijk gemaakt door

logo Cineteca Bologna
logo The Film Foundation
logo World Cinema Project

Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Voorrang op tickets? Support Eye en zie meer.

NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 8 juni — 29 september 2024

    Albert Serra

    Liberté

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op