After the Curfew
Usmar Ismail / ID, 1954 / 101 min.
Een idealistische soldaat keert na de onafhankelijkheidsoorlog terug van het front, maar kan moeilijk integreren in de nieuwe Indonesische samenleving. Met Lewat Djam Malam (After the Curfew) maakte Usmar Ismail een artistieke mijlpaal in de Indonesische filmgeschiedenis; de naweeën van de revolutie en de wording van het postkoloniale Indonesië komen volop in beeld.
Regisseur, scenarist en producent Usmar Ismail wordt vaak gezien als één van de vaders van de Indonesische cinema. Afkomstig uit de theaterwereld en al vroeg geïnteresseerd in film, kwam hij tijdens de Japanse bezetting tot het besef dat film meer kan zijn dan enkel entertainment. Hij begon eind jaren 40 zelf films te maken en richtte in 1950 zijn eigen productiebedrijf op, Perfini (Perusahaan Film Nasional Indonesia).
Ismail, zelf een majoor tijdens de revolutie, geloofde dat films moesten gaan over de dagelijkse realiteit en wilde zijn perspectief tonen op de sociale problemen van zijn tijd. Hij creëerde met Lewat Djam Malam een portret van de teruggekeerde soldaten met een voor die tijd ongekend realisme en emotionele complexiteit, over de trauma’s van de oorlog en de desillusie die daarop volgde.
De film is in 2012 gerestaureerd door het Nationaal Museum van Singapore en het laboratorium Cineteca di Bologna/L'Immagine Ritrovata, in samenwerking met The Film Foundation's World Cinema Project, Konfiden Foundation, Kineforum van de Jakarta Arts Council en de familie van Usmar Ismail Estate.
Inleiding door Lisabona Rahman, die meewerkte aan de restauratie van After the Curfew. Rahman is freelance 'moving image and presentation consultant', eerder werkzaam bij de Sinematek Indonesia. Ze is op 18 mei aanwezig in Eye voor een presentatie in This is Film! over het werk van de Indonesische actrice en filmmaakster Ratna Asmara.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Usmar Ismail
Productiejaar
1954
Productieland(en)
ID
Originele titel
Lewat djam malam
Lengte
101 min.
Taal
Indonesisch
Ondertiteling
ENG
Drager
DCP
Onderdeel van
Revolusi!
Revolusi! in het Rijksmuseum en Revolusi! in Eye: allebei nemen ze je mee naar de tijd van de Indonesische vrijheidsstrijd. Het filmmuseum brengt een programma met Indonesische ‘strijdfilms’ waarvan sommige nooit eerder in Nederland te zien zijn geweest.
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Voorrang op tickets? Support Eye en zie meer.